לתרומות לחץ כאן

דין 'בר מצרא' בשוכר, גר באיזור, רוצה לשלם פחות

לכבוד הרבנים שליט"א

מה הדין,

יש לי קראוונים עם זכות שימוש בקרקע במושב, סיכמתי עם מישהו למכור לו לפתוח שם ישיבה סיכמנו כבר את כל הפרטים והוא חזר בו ולא קונה ממני את השטח + הקראוונים, אלא שכר דירה במושב במטרה לבדוק אם הוא מתאקלם במושב ובמידה ויתאקלם יקנה ממני, (איני דן כעת על המחוסר אמנה שלו) כמו כן מקום הלימודים שלו הוא בבית מדרש סמוך לשטח שאני נמצא בו.

מישהו אמר לי שמכיוון שהוא פתח ישיבה במושב אם אני מוצא קונה אחר אני מחויב קודם להציע לי ולומר שאני עומד לחתום חוזה כי הוא בר מצרא, ולכן בשיחה בינינו סיכמתי איתו שאני אכן יעשה כך משום שאני סבור שהוא בר מצרא.

התבוננתי כעת האם זה אכן כך שיש לו דין בר מצרא כי זה משהו רוחני ולא שייך לטעם בר מצרא הרגיל וכן האם הסיכום שלי עימו מחייב אותי לעשות כך כי זה יגרום לי אי נעימות מקונים אחרים שיבררו את כל הפרטים ובסופו של דבר לא אמכור להם.

כמו כן במידה ויש לו דין בר מצרא מה הדין אם קונה מציע לי מחיר יותר יקר ותנאים יותר טובים עד כמה ומתי צריך להתחשב בדיני בר מצרא אף באפשרות רווח.

בברכת יישר כח

תשובה:

שלום רב,

דינא דבר מצרא שייך רק אם שניהם משלמים אותו מחיר ובאותם תנאים. כמו כן רק אם יש לו שטח הגובל בשטח שאתה מוכר, כך שניתן לאחד אותם. גם יש צורך שיהיה לבר מצרא הקרקע הראשון בבעלותו אבל שוכר אין לו דין של בר מצרא.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' קעה סעיף כג, סעיף כז וסעיף ס, סמ"ע שם ס"ק קיג, ש"ך ס"ק סב, ט"ז סעיף נט ונתיבות חידושים ס"ק סה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל