לתרומות לחץ כאן

כשרות הוודקה

                                          מים קטנים:
וודקה היא משקה חריף חסר צבע ממשפחת המשקאות הלבנים, המופקת באמצעות התססה וזיקוק של דגנים, תפוחי אדמה, וכדומה. וודקה מורכבת משני מילים רוסיות: וודה = מים.

קה =קטן. דהיינו "מים קטנים"

עמילן / סוכר:

חומר הגלם לייצור הוודקה עשוי להיות מכל דבר המכיל עמילן / סוכר. שכן בכדי להפוך את חומר הגלם לאלכוהול יש צורך במזון לשמרים, שהוא הסוכר אשר אותו יאכלו השמרים ויהפכו לאלכוהול.

חומרי הגלם:

וודקה מופקת בין היתר מתבואה / דגנים, כמו חיטה, שעורה, שיפון, סורגום, תירס, אורז ועוד. ישנם וודקות המופקות מתפוחי אדמה, מולסה, סלק, סוכר, סויה, ענבים, וכדומה. או כתוצר לוואי של ייצור שמרים לאפייה, מי גבינה. ולפעמים אף מתוצרי לוואי של זיקוק נפט. בחלק ממדינות אירופה כמו פולין המרכזית ובשאר מדינות "חגורת הוודקה" מתעקשים כי וודקה תיוצר רק מדגנים, תפוחי אדמה, סלק סוכר ומולסה.

 

חגורת הוודקה:

נהוג לחלק את אירופה לשלוש חגורות אלכוהול – חגורת היין, חגורת הבירה וחגורת הוודקה. האחרונה כוללת את המדינות הנורדיות, המדינות הבלטיות, פולין, בלרוס, רוסיה ואוקראינה.

וודקה דגנים:

את הדגנים מנביטים, מייבשים ועוצרים את הנביטה באמצעות אוויר חם. טוחנים ומבשלים עם מים בטמפרטורה של כ- 80 מעלות. העמילן שבנבט מתמוסס והופך לסוכר, אליו מוסיפים שמרים. אשר "אוכלים" את הסוכר ומשחררים: CO2 ואלכוהול נוזלי. בסוף תהליך התסיסה מתקבל נוזל "שיכר", ברמת של 3%-7% אלכוהול. את השיכר ואת האדים לוכדים על ידי צינור מקורר אשר הופך את האדים בחזרה לנוזל אלכוהולי. בסוף התהליך מתקבל תזקיק שקוף חסר ריח, בעל טעם ניטראלי וגבוה באחוזי אלכוהול. כעת התזקיק עובר סינון דרך פחם פעיל. מוהלים את התזקיק החזק עם כ-80% אלכוהול במים זכים וטהורים, עד לרמה האלכוהולית הרצויה (בדרך כלל 40%).

וודקה תפו"א:

מקלפים את תפוחי האדמה לקוביות קטנות דקות, מכסים בסיר עם מים ומבשלים במשך כשעה עד להפיכתם למחית נוזלית. מקררים לטמפרטורת החדר, מסננים את הנוזלים, מזקקים, ומסננים.

אלכוהול מי גבינה:

מי גבינה הינם תוצר לוואי של גבינה, הנותר לאחר שחלב הפך לגבן, וסונן. מי הגבינה מכילים אחוזי שומן נמוכים ואחוז חלבון גבוה. וכן סוכר / לקטוז. מוסיפים למי הגבינה שמרים ובעזרתם מתסיסים ומזקקים לאלכוהול.

אלכוהול מיין:

מרתיחים [מזקקים] את היין עד להתאדות, לוכדים ומקררים את האדים ההופכים בחזרה לנוזל אלכוהולי שקוף, ללא ריח ובטעם נייטראלי.

גליצרין:

הוא תרכובת אורגנית פשוטה בעלת חשיבות עליונה בכל הייצורים החיים בתעשיית המזון הוא משמש כחומר הלחה וכמסמיך, ומסומן במספר E: "‏E422". גליצרין מופרד משומנים ושמנים, הוא עשוי להיות מופרד הן משמן צמחי והן משומן של בעל חי. הוא מוסף לוודקה בעיקר לצורך קבלת הרגשה "חלקה" ובליעה נעימה של הוודקה, וכן כמשפר טעם.

כשרות הוודקה:

באם קיימת וודאות כי הוודקה מזוקקת מדגנים או תפוחי אדמה בלבד, אין בעייה כשרותית בוודקה. אך באם מזוקקת מיין הרי שהיא אינה כשרה משום "יין נסך" ו"סתם יינם". באם מזוקקת ממי גבינה, הרי היא חלבית ובגזירת "חלב עכו"ם". גליצרין אף הוא עשוי להיות מופק מבעלי חיים שאינם כשרים.

לאחר הפסח:

וודקה מוחזקת כחמץ, שכן רוב הוודקה בעולם מופקת מדגנים, ואדי חמץ [המכונים בהלכה "זיעת חמץ"] הרי הם כחמץ. וכך נפסק בשולחן ערוך: "זיעה היוצאת מחמץ הרי היא כעצמו של חמץ לפיכך יי"ש הנעשית מתבואה חמוצה שקורין מאל"ץ אין דינו כתערובת חמץ אלא כממשו של חמץ עצמו וכן יי"ש הנעשה משמרי שכר של שעורים או של חטים דינו כממשו של חמץ עצמו" [שועה"ר תמ'ב ד']

על כן וודקה שעבר עליה הפסח כשהיא בבעלות יהודי שלא מכר את חמצו, אסורה בשתייה.


הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *