לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אמירת קידוש וברכות מול אחות ואחיינית שאינן מתלבשות בצניעות

אחותי וביתה לא מתלבשות צנועה אני ואחי חוזרים בתשובה האם הקידוש הברכות שאנחנו אמרים בשולחן ליל הסדר תופס ( האם אנחנו יוצאים ידי חובה) בעוד שהן יושבות איתנו בשולחן. מה לעשות? כי אין ברצוננו להלבין פנים או לומר להן איך להלבש (דבר העלול לנתק קשרי משפחה). תודה.

תשובה

שלום רב! קודם כל אשריך שזכית לחזור בתשובה ולשאול שאלות חשובות כאילו,

צריך לדעת שגדול השלום, וכדאי מאוד לחיות בשלום עם כל בני המשפחה, ובפרט במקרה שלך שיש לך קרובים שעדיין לא זכו להכיר את האמת ולא זכו לחזור בתשובה, ודאי שכדאי לשמור איתם על קשרים טובים שישפיעו גם עליהם בעזרת ה' לחזור בתשובה.

בנוגע לשאלתך אם מותר לברך ברכה כנגד מקומות מגולים באשה: שאלה כזו נוגעת הרבה מאוד פעמים במקרה שלך ולכן אציע לפניך סדר עדיפויות, לכתחילה עדיף לסדר את מקומות הישיבה באופן שהנשים שאינם צנועות לא ישבו מולך אלא לצידך ואז אפשר לברך מעיקר הדין, אמנם אם אין באפשרותך לעשות כן מבלי לפגוע בהם, אתה יכול להחזיק את הסידור כנגד עיניך בצורה שזה יסתיר ממך את הנשים שאינן צנועות. ואם גם לברך בצורה כזו אין באפשרותך, אפשר לברך על ידי עצימת עינים, ואם אינך יודע את נוסח הברכה, בעל פה אפשר להניח את הסידור על השולחן, ולמקד את העינים בתוך הסידור בצורה שלא תראה אותן בשעת הברכה.              חזק ואמץ.

מקורות

מה שאפשר לברך כשהערוה לצידו ולא למולו, מפורש בשו"ע או"ח סימן ע"ה סעיף ו' ובמשנה ברורה שם ס"ק כ"ט],

אמנם מבואר במשנה ברורה שם שדעת הפוסקים שעצימת עינים לא מועילה כשהוא כנגד ערוה, אמנם כל זה כשהוא ממש כנגד ערוה, אבל כאן אין ערוה כנגד המברך, אלא יש כנגדך מקומות המגולים שהדרך לכסותם, ואף שודאי אין לברך כנגדן, אמנם בזה יש להקל על ידי עצימת עינים כמו שמבואר במשנה ברורה בתחלת סימן ע"ה. וסידור כנגד עיניו שמסתיר ממנו את הערוה עדיף אפילו מעצימת עינים, משום שיש פוסקים שמתירים לעשות כך אפילו בפני ערוה ממש, [עיין באשל אברהם בסוף סימן ע"ה].

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל