לתרומות לחץ כאן

מטחנה לבשרי ולחלבי

מעבד מזון שרוצים לטחון איתו כבד עם ביצים ובצל לעשות כבד קצוץ [לפעמים הבצל והבצים חמים] האם יכולים לטחון בזה אחרי זה בסקויטים כדי להכניסם לעוגה חלבית?
ואם לא האם מותר לטחון בסקויטים לעוגה פרוה ולאכול את העוגה כששותים כוס קפה?

תשובה

לכתחילה אין לחתוך בזה בסקוויטים על דעת לאוכלם עם גבינה, ש"כבר נהגו כל ישראל להיות להם שני סכינים ולרשום אחד מהם שיהא לו היכר" והיינו אפילו לצורך חיתוך דבר פרוה להשתמש בו עם מוצרי חלב. אולם אם אין ברירה אחרת, והדבר נצרך יש להקל אם מנקים את המטחנה היטב על ידי שפשוף של סקוטש עם סבון מותר לטחון בה את הבסקויטים.

מקורות:

למטחנה יש דין כמו של סכין מכיון שהוא חותך ע"י דוחקא, ודינו של סכין מבואר ביו"ד סי' קכ"א שגם אם רוצים לחתוך בו דבר צונן צריך לנעוץ אותו בקרקע ולכן היה מקום לאסור לטחון בו דבר שרוצים לערב אותו עם חלב, אמנם אם מנקה את המטחנה היטב יש להתיר מכיון שנקיון ע"י סקוטש נחשב כנעיצה בקרקע, כמו שמבואר בפתחי תשובה יו"ד סי' י' סק"ב.

ואמנם נחלקו הט"ז והש"ך (יו"ד סי' פט ס"ד) אם לצורך חיתוך פרוה על דעת לאכל עם גבינה מותר לעשות זאת לכתחילה, ודעת הט"ז (ס"ק ו) להתיר ודעת הש"ך (ס"ק כב) שמעיקר הדין מותר על ידי נעיצה, אולם מחמת המנהג יש לאסור, וכן כתב בבאר היטב בשם הב"ש שדוקא בשעת הדחק כגון שהוא בדרך מותר לחתוך לחם בסכין בשרית לאכל עם גבינה, וכן כתב הפרי מגדים (מש"ז ז) " ומיהו העולם נזהרים אם לא בשעת הדחק ובדרך"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל