לתרומות לחץ כאן

מעשרות מעץ בגינה הפרטית

כשאני קוטף פירות מעץ בגינה.האם צריך לעשר כשאני אוכל בבית? האם יש שיעור שרק ממנו והלאה מפרישים מעשר? כמו בהפרשת חלה

תשובה:

כאשר אתה מכניס את הפירות אל הבית, הם מתחייבים בתרומות ומעשרות. וחובת ההפרשה היא מכל כמות, ואין בה שיעור.

בשטחים פתוחים [חצר שאיננה משתמרת] ואתה אוכל בשטח כל עוד שזו אכילת עראי [כמות שאינך קובע עליה סעודה] אתה פטור (בתנאי שאתה אוכל בשטח).

בחצר המשתמרת כגון בגינתך הפרטית הסמוכה לבית. ואתה אוכל בחצר ולא נכנס אל הבית. בפרי קטן שרגילות לאוכלו כאחד, כגון שסק, יכול אתה לאוכלו במקומך בלא מעשר, אולם אם קטפת שתיים, הרי זה מצטרף ואתה מחויב במעשר. ואם הפרי הוא גדול שהדרך לחלקו לחלקים קודם האכילה, באם חתכת מהפרי בעודו על העץ חתיכה, אתה פטור ממעשר, ובאם קטפת את כל הפרי, התחייבת במעשרות כדין.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. זכורני שפירות 'הפקר' אין בהם דין מעשר כלל, ומתשובת הרב לשואל משמע שזה תלוי ב'כמות' ('כל עוד שזו אכילת עראי'), אם יוכל כבוד הרב לציין את המקור לכך- אודה מראש.

  2. מה שכתוב בתשובה שפרי קטן שהדרך לאכלו כאחד כמו גרגר ענבים אחד או גרעין רימון אחד מותר לאכלו רק בחצר ולא להכניסו לבית – נראה פשוט שזו טעות, שהרי עסקינן כאן בחצר המשתמרת ואעפ"כ אינה קובעת משום שגם דברים שקובעים למעשר אינם קובעים באחד לבד כגון מקח וחצר כמבואר במעשרות בכמה מקומות בפ"ג ובפרק ד', ואם כן גם בית אינו קובע, דמאי שנא לענין זה בין חצר המשתמרת לבית.

  3. אתה צודק, אלא שזה בתנאי שילקוט אחד בלבד ויכניס לבית, מה שכמובן לא מעשי… אם ילקוט הרבה ויניס לבית אינו יכול לאכול מהם אפילו אחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל