לתרומות לחץ כאן

מי כתב את ההגדה?

שבוע טוב ומועדים לשמחה
שאלתי יותר נכון נשאלתי
מי כתב את ההגדה של פסח
תודה לתשובתכם.

תשובה:

ההגדה של פסח הינה אוסף של מאמרי חז"ל, אשר חיו בתקופת בית המקדש השני, וכנראה שהנוסח שלנו התגבש בתקופת בית המקדש השני המאוחרת. לדעת הרב בניש (עיוני הגדה), הנוסח כבר נקבע בזמנם של חז"ל, על-ידי אנשי כנסת הגדולה. בניגוד לכך, הרב אריאל (הגדת המקדש) כותב שבזמן חז"ל היו רק עקרונות של ההגדה, והייתה גמישות מסוימת בנוסח ההגדה של כל אחד ואחד. לדעתו, הנוסח המדויק שאנו אומרים נקבע לאחר חורבן הבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נשאלתי בענין. בקטע "הא לחמא עניא" משתמשים במלה לחמא לאמר לחם. בתלמוד מופיעה המלה נהמא (הני בבלאי טפשאי דאכלי נהמא בנהמא אלו הבבלים הטפשים שאוכלים לחם עם לחם שהיו מטבלים את פתם פיתם בדיסא) . שאלתי אשורי אחד שרובם דוברי ארמית איך הם אומרים לחם? ענה לי "לחמא" . שאלתי מה עם נהמא? ענה "כן, אבל זו מלה עתיקה יותר". אפשר לומר שאת הנוסח שלנו תקנו אחרי חתימת התלמוד. וכבר העירו כאן שהנוסח היה גמיש לפני כן.
    ידוע גם שבזמן המקדש הקושיה האחרונה היתה "שבכל הלילות אנו אוכלים בשר נא מתי ומבושל הלילה הזה צלי. " בזה"ז שואלים על "כולנו מסובין". חג שמח.

  2. באוצר מפרשי ההגדה של מכון ירושלים הובא בשם הרשב"ץ שאמירה זו נתקנה על ידי האמוראים, אולם המהדיר שם האריך להוכיח שכנראה נכתבה בזמן מאוחר יותר, לאחר חתימת התלמוד כדבריך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל