לתרומות לחץ כאן

הפיל בטעות דיסק מדוכן לממכר דיסקים

בבית הכנסת מסויים מונחים דיסקים (ד"ת) למכירה שכל דיסק עטוף בניילון. לקחתי דיסק להתבונן בו. ואז נשמט הדיסק מהניילון (דהיינו התברר שהניילון אינו אטום. אלא פתוח מצדו האחד) הסתכלתי לראות אם גרמתי נזק ולא ראיתי משהו ניכר (בוודאות א"א לדעת כי תמיד יש אבק וכד' שא"א לדעת ממתי נוצר) אח"כ ראיתי שמישהו קנה את הדיסק. והניח הכסף בקופה. השאלה האם מחויב אני לבקש מחילה ממנו. או שמוטל עליו לבדוק. ואפילו אם לא מוטל אולי אני אנוס. בזה שנפל מידי. אולי גם לא הזקתי כלל. (גם אם ארע שריטה. נראה לי שברוב הפעמים אינו מזיק. וגם אם מזיק נראה לי שלא מיד. אולי רק לאחר הצטברות של זמן.) מה הדין?

תשובה:

שלום רב,

א. מה שנשמט הדיסק מהניילון אינו אונס, שהיה מוטל עליך להיזהר, ויש הרבה דיסקים שעטופים בצורה זאת.

ב. אם לא רואים סריטה ניכרת, אתה פטור. מאחר ואפילו אם הדיסק אינו פועל לא ניתן להוכיח שהנזק הגיע מהנפילה ואין סברא להניח כן.

ג. גם אם היתה סריטה ניכרת היית חייב למוכר ולא לקונה, מאחר שהדיסק היה ממונו של המוכר בשעת הנזק. והיה עליך לומר למוכר שאם הקונה יבטל את המקח בטענה שהדיסק אינו עובד תשלם לו. ועיין כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרבנים שליט"א. אני השואל ורציתי לשאול לפי מה שכתבתם שאני צריך לשאול את המוכר. השאלה שכאן מדובר בדוכן ללא בעלים מוגדר. אלא קופסה המונחת בבית הכנסת. ואין אפשרות למוכר לדעת אם הקונה החזיר. [ובכלל הקונה לא יכול להחזיר. שהכסף נעול. ורק יכול להליף עם דיסק אחר יוצא שלעולם המוכר לא יופסד רק הקונה האחרון] עוד לא נתברר לי בתשובתכם. האם היתה מוטלת חובת הבדיקה על הקונה וע"כ אולי אסור לו להחזיר. [במיוחד במקרה הזה מוטלת עליו חובת הבדיקה יותר]

  2. אם היתה סריטה ניכרת, תשאל לקונה אם הדיסק עובד, אם אינו עובד תשלם למוכר את הכסף באותה קופה. אם המוכר הוא גם המו"ל עליך לשלם לו רק את ההפסד שלו ולא כפי שהדיסק נמכר.
    לגבי השאלה אם הקונה היה צריך לבדוק לפני התשלום, נראה שלא היה עליו לבדוק, כיון שאי אפשר לבדוק אם הדיסק עובד מבלי להפעיל אותו. גם אין שום סברא שאדם יסכים לקנות דיסק שאינו עובד ואין זה כמום שלפעמים אדם מוכן לקנות עם מום. ועל כל פנים, כל הדין שקונה צריך לבדוק לפני התשלום תלוי במחלוקת הפוסקים, עיין עלון המשפט גליון 35 עמוד ב, והקונה יכול להחליף דיסק מדין תפיסה במחלוקת הפוסקים.
    גם אם הקונה לא היה זכאי להחליף, אין זה פוטר אותך מלשלם למוכר, כיון שבשעת הנזק הדיסק היה שלו והנזק הוריד את ערכו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל