לתרומות לחץ כאן

המחיר בקופה גבוה יותר מהמחיר המסומן על המוצר

קניתי מוצר בחנות, היה רשום עליו מחיר מסוים, ובקופה היה רשום מחיר יותר יקר, הקופאי טוען שלא הספיקו לעדכן את המחיר על המוצר. האם אני יכול לדרוש לקבל את המוצר במחיר הרשום, כפי חוק הגנת הצרכן?

תשובה:

שלום רב,

מספק לא ניתן לחייב את הקונה לשלם יותר מהמחיר המסומן עליו.

בדבר שהוא טובת בני המדינה אומרים דינא דמלכותא דינא. אבל הש"ך בחו"מ סי' עג ס"ק לט כותב שלא ניתן לומר על כל דבר שהוא טובת בני המדינה. עיין שם. ויש לעיין אם בענין זה ברור שיש בכך טובת בני המדינה, או שאין בזה צורך כל כך.

עוד יש להסתפק אם בדין תורה קנה הלקוח במחיר הנקוב על ידי הגבהת המוצר, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' ר סעיף ז, או אפשר כיון שלקוחות רגילים לפעמים לחזור בהם לאחר שהגביהו את המוצר, הרי שנוהגים שלא לקנות בהגבהה לפני התשלום בקופה. אבל אין זה מוכרח שייתכן לפרש את המנהג שקונים לענין שלא יוכל בעל החנות לחזור בו, והלקוח יוכל לחזור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה אינה שאולי אין בכך טובה לאזרחי המדינה, ברור שיש. צדדי הספק הם כדלהלן:
    היינו יכולים לומר שאין פטור 'פשיעה בבעלים' מאחר וזה נוגד את טובת המפקידים או המשאילים, שיפסידו את כספם בגלל רשלנותם של אחרים וכל זה כ'עונש' על שהגישו לו גם כוס מים בשעה שהשאילו. אבל ברור שלא ניתן לומר כן כדי שלא לעקור כל דיני התורה.
    הרי וועד ארבע ארצות לא תקנו כל כך הרבה תקנות כמו שיש בחוקי המדינה. ברור שישנם חוקים במדינה שניתן לחיות בלעדיהם.
    בנידון זה השאלה אם התקנה מוכרחת כדי לשמור על שוק הוגן, או שאינה מוכרחת. האם המקרים שאדם ישלם יותר ממה שהיה מסכים ולא יבדוק את החשבונית לאחר מכן הם רבים וההפסד הכספי מכך גדול, או לא. ניתן אולי לנסות לפתור את השאלה באמצעות בדיקה אם החוק הזה קיים בהרבה מדינות או רק במדינות בודדות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל