לתרומות לחץ כאן

בדיקת ירקות עלים מגידול רגיל

שלום רב!
אני לא קונה את הירקות העליים משום שאינני מעוניינת לאכול ירקות מרוססים. אני קונה ירקות אורגניים ורציתי לדעת איך עליי לבדוק חסה, פטרוזיליה ובזיליקום כהלכה.
אני רוצה לציין שאני לא משרה בסבון כי זה לא אכיל ומעדיפה להשרות במלח או חומץ. מה עדיף חומץ או מלח?
שאלה נוספת: האם במידה ואני טוחנת את הירקות העליים (כגון פסטו)אין צורך לבדוק בקפידה (אני סומכת על הדין של לדר שהוא כשר מכיוון שניטחן)?
תודה!

תשובה:

א.      ב"ה כיום הרבה מן החברות עובדות עם בדיקות מעבדה לבדיקת שאריות חומרי הדברה.

ב.      המעונינים במוצרים שהם אורגניים לחלוטין, ורוכשים תוצרת אורגנית, עליהם לדעת כי ריבוי החרקים שם הוא גדול מאד, ואף הריסוסים האורגניים לעיתים מכילים חרקים טורפים, שהם חרקים לכל דבר ונותרים בירקות.

ג.       למלח ולחומץ אין כל יעילות מבחינת חרקים. ובוודאי לא יעילות המתירה את המוצרים לאכילה.

ד.      ניתן להשתמש במוצר הנקרא "סטרילי טבע" העשוי מקליפות הדרים, והוא חומר קרוב ממש לאורגני, ויעילותו מצויינת.

ה.      בזמן ההשרייה יש לקחת ספוג ולעבור על עלי הירק מכל הכיוונים, ולאחר מיכן לשטוף במים. עם תום השטיפה והייבוש יש להתבונן בכל עלה מול מקור אור ולראות שלא נותרו חרקים ושאין "מנהרות" שנוצרו ע"י זחל זבוב המנהרות.

ו.        טחינה לשם ביטול חרקים אסורה. טחינה של מוצר שממילא אמור להיטחן, יש להשתדל בהשרייה ובנקיון ככל האפשר, ולאחר מכן לטחון.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אם אני מבין נכון צריכת מוצרים אורגניים נובעת מהחשש (הצודק) כי שאריות הריסוס גורמות נזק מצטבר לגוף. גם כאשר אנו לא רואים את הנזק הרי שהוא קיים ומחקרים רבים הוכיחו זאת ללא ספק.
    אולם. בל נשכח כי נותן התורה בורא העולם. גילה לנו כי אכילת שרצים אף היא מזיקה לא פחות. לא רק לגוף אלא גם לנפש האדם. ולכן אם חלילה בגלל אכילת מזון אורגני נכשל חלילה באכילת שרץ. אולי אנו מפסידים יותר ממרויחים גם בחלק הבריאותי. גם אם אנו לא רואים את הנזק אנו מאמינים שהוא קיים. דורות רבים נמנעו כלל מאכילת ירקות עליים בגלל חשש זה. מי שרוצה באמת להנצל גם מהריסוס וגם מחשש איסור . ניתן להשיג ירקות מיובשים ללא חשש.

  2. הי אליעזר "בל נשכח את התורה"???
    הרי אם אתה אומר שללא כל ספק זה מזיק
    אז "סכנתא חמירא מאיסורא" ועדיף לאכול ממש תולעים על פני הדברה.

  3. חלילה וחס! בלי להכנס לנדון אם יש הדברה או לא [אני סומך בענין זה על הנחיות משרד הבריאות, אבל זה לא הנושא] מי שחושש שלא יאכל בכלל חסה! כשהיינו צעירים לא היו חסה וכרוב ושאר ירקות עלים מגידול מיוחד, והדבר הזה היה מבחינתנו מחוץ לתחום. שום בית של בני תורה לא הכיר מה זה סלט חסה. חסה אכלנו רק בליל הסדר אחרי בדיקה מדוקדקת מאוד לאור השמש וכו', ולצורך מצות מרור.

  4. הנחיות משרד הבריאות הם לא הבעיה. הבעיה שיש חריגות מטורפות בקרב חקלאים שמגדלים את כל הגידולים המיוחדים למינהם. הנה לפניך מידע אמין מאתר של המדינה https://www.gov.il/he/departments/news/residue-report
    אם 10% נמצא עם חריגות אז לא נראה לי שזה החסות שנמכרות במחנה יהודה ללא פיקוח רבני. אלא מסתבר לחשוש שדווקא זה מהשדות עם פיקוח רבני(כי אם לא כן למה לא כולם מקבלים הכשר?).
    אני מסכים שאם אי אפשר אז להנמנע לחלוטין. אבל אני מציע שכל מי שנותן הכשר על ירוקת שהם נקיות מחרקים אז שגם במקביל יבדקו שאין חריגות כי שתיהם זה עניין הלכתי הרי כמו שאמרתי "חמירא סכנתא מאיסורא"

  5. הצעה חשובה שיש להפנותה לגורמים המתאימים, אבל לא לשכוח, לא להקל בשום אופן, ולא לאכול ירקות עלים שלא מגידול מיוחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל