לתרומות לחץ כאן

כשרות הברנדי (יי"ש)

יין שרוף:

יי"ש – ראשי תיבות יין שרף. הוא יין שנשרף, כלומר: הורתח / זוקק עד להתאדותו. את האדים לכדו, קיררו, והפכום חזרה לנוזל אלכוהולי.

היין הבוער:

השם המוכר לנו כיום "ברנדי" לקוח מהמילה ברנד- ויין [בהולנדית brandewijn] כלומר 'יין בוער' כשהכוונה ליין שהבעירו אש תחתיו. יש אומרים ששמו ניתן על שם הטעם השרוף שהוא מזכיר.

רמת הזיקוק:

את היין לא מזקקים לרמה של 96% כפי שנהוג לזקק אלכוהול לוודקה. אלא לרמה של כ75% אלכוהול, זאת בכדי להשאיר באלכוהול את הטעמים והארומה של הפרי. שכן בזיקוק גבוה הופך האלכוהול לבעל טעם ניטראלי.

בספרות התורנית:

מהראשונים בספרות התורנית שדן בסוגיית היי"ש היה מהר"מ טיקסין מתלמידי הרמ"א (שחי לפני כ500 שנה) שדן ביי"ש של יהודי בפסח ודיני מכירתו לגוי.

יי"ש בפסח:

חסיד א' מהעיר קאראפ, הביא פעם משקה יי"ש קודם חג הפסח – לכ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' מליובאוויטש, אמר לו ה'צמח צדק': הלא אין אנחנו משמשים ביי"ש בפסח. גם לאחר שהחסיד אמר: "רבי, אני תיקנתי זה בעצמי מתפוחי אדמה, ולא שייך בזה שום חשש" – לא קיבל ממנו ה'צמח צדק' את בקבוק היי"ש.

סוגי ברנדי ידועים:

'ארמניק' –  המיוצר בצרפת באזור ארמניק.

'גראפה' – הגרסה האיטלקית המיוצר מגפת הענבים  – שאריות קליפות הענבים לאחר הסחיטה ליין. יש אומרים כי הגראפה הטובה בעולם היא זו שמייצר 'רומנו לוי' – יהודי איטלקי.

קוניאק' –  היוקרתי ביותר מבין סוגי הברנדי. מיוצר במחוז קוניאק שבצרפת.

מותגים נוספים מפורסמים הקיימים בגרסה ישראלית הם:

'ברנדי 777'

'שטוק 84' – יוסד על ידי יהודי איטלקי בשם ילוניו שטוק.

זהותם היהודית של בעלי החברות, אינה מכשירה לצערנו את הברנדי, שכן  הוא לא יוצר בכשרות.

ברנדי עשוי להיות מזוקק לעיתים גם מתפוזים, שזיפים וכדומה.

חומרי טעם וריח:

לאחר הזיקוק צבעו של הברנדי שקוף, וטעמו אינו מודגש. השהייה בחביות למשך מספר שנים, היא המעניקה לו את צבעו הזהוב כהה וניחוחו הייחודי. אם כי יש המוסיפים לברנדי צבעי מאכל, קרמל, וחומרי טעם וריח, בכדי להגיע לגונו וטעמו הרצוי.

כשרותו:

כמובן שברנדי שלא יוצר בכשרות מדוקדקת אסור בשתייה. שכן כאמור הוא מיוצר על בסיס יין, אשר יש לוודא שיוצר על ידי יהודי שומר שבת, ולא בא במגע עם גוי שאז ייאסר מדין יין נסך וסתם יינם.

באם הינו תוצרת ישראל – יש לוודא שקיימו בו את המצוות התלויות בארץ.

להרצאות – מצגות 052-6016266 [email protected]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *