לתרומות לחץ כאן

מסעדה כשרה שבעליה עובד בה בשבת

שלומות,

מתחת לביתי ישנה קוניטוריה בעלת תעודת כשרות חלבית. היא אינה מוכרת בשבת אך בעל המקום לא פוסק ממלאכתו אחרי כניסת השבת ואף מגיע למקום בשבת ומפעיל בו את מכונותיו השונות. האם בכך הוא לא פוגם בתעודת הכשרות? אם אנשים קונים במקום זה תוך הסתמכות על תעודות הכשרות האין הוא מחטיא אותם ביודעין? והאם עליי חלה חובת דיווח? אין ברצוני לפגוע בפרנסתו וליבי אינו שלם עם כך.. כיצד עליי לנהוג

בברכה

תשובה:

יש ליידע את נותן הכשרות על פעולות בעל החנות, כיון שאם מבשל עם הכלים בשבת, הרי המאכלים ויתכן שאף הכלים נאסרים באכילה, ויתכן בזה עוד בעיות שונות, אך אם אינו עושה שם רק שטיפת רצפות וכד', אין חובה לדווח על כך.

מקורות:

עי' שו"ע או"ח סי' שיח ס"א לגבי הנאה ממעשה שבת וכל זה דווקא אם עושה כן לאחרים ולא לצורך מסחרו אבל אם עושה כן לצורך מסחרו דינו כעושה כן לעצמו ואסור בהנאה לעולם, עי' שו"ת כתב סופר (או"ח סי' כ) ושו"ת הר צבי (או"ח סי' קפ) ושבה"ל (ח"ג סי' נד אות ב) וילקוט יוסף (או"ח סי' שיח הערה י).

ולגבי איסור הכלים, דעת המג"א (סי' שיח סק"א) ושו"ע הרב (סעיף א) וכן פסק המשנ"ב (סי' שיח סק"ד) והבן איש חי (שנה א' פרשת בא אות א) שקדירה שבישלו בה בשבת נאסרת הקדירה וצריכה הגעלה, ואמנם יש מהפוסקים שהקילו בזה, עי' כף החיים (סי' שיח סק"ט) וילקוט יוסף סי' שיח סעיף ט, אך ודאי שלכתחילה יש להיזהר בזה ואין לתת לזה כשרות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרבנים
    לדעתי (אני עוסק בכשרות מזה שנים) חובה לדווח גם אם הוא "רק" שוטף כלים. ללא ספק הוא נמצא שם שלא בידיעת הרבנות ויש בכך מכשולים רבים

  2. חיפשתי בשו"ת כתב סופר סימן כ' וראיתי שהתשובה בעניין אחר לגמרי. בעקבות התגובה כאן: http://www.toraland.org.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA/%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F/%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99/%D7%A7%D7%A4%D7%94-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%94%D7%A9%D7%92%D7%97%D7%AA-%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA/ הבנתי שמדובר בשיבוש והתשובה הרלוונטית היא בסימן נ' ושהכתב סופר פוסק בה שפליטת הכלים מותרת גם למבשל עצמו.

    בדרך כלל יש שאלה על קנייה בעסק שפתוח בשבת, גם כשהאוכל כשר, מצד סיוע לעוברי עבירה. במקרה זה כלל אין סיוע והשאלה היא רק מצד החובה לאפרושי מאיסורא – כשברור שקיים איסור. אולם מהיות טוב ודאי כדאי ליידע את המשגיח, שכנראה אינו מודע לכך שהבעלים נוכח במקום בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל