לתרומות לחץ כאן

טבילה במקווה לאישה גרושה

שלום רב.
אני גרושה מזה כחודש, לאחר שבע שנות נישואים. רציתי לדעת האם מותר לי ללכת לטבול במקווה? אציין כי זה מאוד חשוב לי מבחינה אישית מאוד חסר לי אי ההליכה. במידה ויש אישור האם הטבילה מתבצעת באופן רגיל כולל ברכה?

תשובה:

אשה שאיננה נשואה אינה טובלת, הדבר מביא למכשולות רבים ומשום כך תקנו חכמי הדורות האחרונים שלא להטביל אשה שאינה נשואה.

מקורות:

שדי חמד (מערכת יום הכיפורים סי' אות ו), אלף המגן (סי' תרה אות טז) וכן המנהג.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בספר מקדש ישראל (ימים נוראים) הביא את דברי השדה חמד, אך הוסיף שאמנם כך המנהג בנוגע לבתולות, אבל לא נהגו כן גרושות ואלמנות. הצורך להחמיר בנוגע לרווקות מובן היטב (ודומני שתוקן לאחרונה ברבנות הראשית לישראל שלא תתאפשר טבילה לשום רווקה), אבל האם המנהג אכן ברור אפילו בנוגע לגרושות ואלמנות (ושלא כדברי הספר הנ"ל), כך שאין להקל גם לאישה גרושה המרגישה בכך צורך נפשי?

  2. המנהג להחמיר כן גם בגרושות ואלמנות, וכן ההוראה בכל המקוואות.
    המקור לכך הוא משו"ת הריב"ש שהובא בבאר היטב (סי' קפג) כתב שיש להחמיר בזה מחמת חשש שיהיה קל בעיני הפנויות להיכשל בזנות, והנסיון המר הוכיח שכיום אף בגרושות שומרות תומו"צ יש כשלונות בזה.
    המקוה הוא לצורך החיבור בין הבעל לאשתו, ואין זה צורך נפשי בפני עצמו, [אם לא בזמן חז"ל שהקפידו על טומאה וטהרה], ולכן במקום שאין סיבה לחיבור, עדיף לא לעשות זאת, ולמצוא פורקן בצורה יותר בריאה.

  3. שלום שאלתי אני גרושה חייה אים בן זוג דתי על פי בקשתו אני טובלת כול חודש ולמרות זאת אין בנינו מגע מיני האים זה מזיק לאשה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל