לתרומות לחץ כאן

פרק ט : תשלום מראש בהוזלה

כללים

א. איסור הוזלה למשלם מראש

לקוח ששילם מראש [לפני קבלת המוצר], אסור למוכר להוזיל לו את המחיר בגין התשלום המוקדם.

ב. האופנים המותרים

רק באחד משני האופנים דלהלן התירו חז"ל להוזיל את המחיר למשלם מראש:

א. יש לו: כשיש למוכר את החפץ.

ב. אין לו מחיר ידוע: חפץ שהמחיר שלו מורכב מכמה פריטים ואיו לו מחיר ידוע בבירור.

ולהלן נפרט את אופני ההיתר לפרטיהם.

ג. במפרש – אסור

אף באופנים המותרים אם המוכר מציע שני מחירים, שלקוח שישלם מראש יקבל במחיר זול, ולקוח שישלם בשעת המסירה יצטרך לשלם מחיר יותר יקר, אסור בכל אופן.

ולכן ישאל המוכר את הלוקח באיזו צורה הוא רוצה לשלם ולפי"ז יקבע לו את המחיר.

ד. בלשון הלוואה – אסור

אסור שידברו ביניהם הלקוח והמוכר בלשון הלוואה אלא בלשון מכירה, כמבואר בפרק הקודם (סעיף ה).

פרטי היתר 'יש לו'

ה. צריך את החפץ לעצמו

אם יש כבר למוכר את החפץ בחנות, במחסן וכדו', מותר לו להוזיל את המחיר בגין התשלום מראש, ואפי' אם המוכר צריך את החפץ לעצמו או ללקוח אחר. [אולם, כאמור לעיל, אסור להציע לו בפירוש שני מחירים].

ו. הוזלה ניכרת

ומותר לו אף להוזיל את המחיר בהוזלה ניכרתו [משא"כ בהיתר השני, ראה להלן].

ז. אין לו את כל הכמות

אם יש לו רק חלק מהכמות שהלקוח מבקש לקנות, אסור לעשות הנחה למשלם מראש.

אולם במקרה שהחפץ ניתן להשיגו גם בחנויות אחרות ישנו פתרון מסוים, והוא שיתנה עם הלקוח שכל ההנחה אינה אלא על הכמות שיש לו, ואת החלק שאין לו הוא מוכר לו במחיר הרגיל ולא בהוזלה.

ח. מוצר שאינו גמור

אם יש למוכר את החפץ אולם הוא עדיין לא מוכן לגמרי, אין זה נחשב שיש לו, ואסור להוזיל את המחיר למשלם מראש [משא"כ במחיר הרגיל ללא הוזלה שמותר לשלם מראש אם אין חסרות יותר משתי פעולות להשלמתו, כנ"ל בפרק הקודם (סעיף יז)].

ט. החפץ מופקד אצל אחרים

אם יש למוכר את החפץ אולם הוא מופקד אצל אחר, נחשב כיש לו, ומותר להוזיל למשלם מראש.

י. חייבים לו חפץ כזה

אם אחר חייב לו למוכר חפץ זה [כגון שהלווה חפץ כזה לחבירו, או שהזמין המוכר חפץ זה מהמפעל וכדו' ואף שילם עליו כבר], אף אם החפץ כבר מוכן אצל השני, אין זה נחשב כיש לו אותו, ואסור להוזיל את המחיר למשלם מראש.

יא. קניה ע"י ניכוי חוב

אף באופן שהלקוח אינו משלם עתה כסף, אלא מנכה חוב קודם של המוכר [שהמוכר היה חייב לו כסף ועתה רוצה הלקוח לקנות בכסף זה], מותר גם כן להוזיל את המחיר אם יש לו למוכר את החפץ, אולם יש להחמיר שלא יוזיל לו בהוזלה גדולה מדי, באופן שניכר לכל שמוכר לו בזול.

יב. אינו יודע שיש למוכר

טוב שידעו שניהם מכך שיש לו למוכר את החפץ, שכן יש מחמירים שאין היתר זה מועיל אם אינם יודעים מכך, וכמבואר בפרק הקודם (סעיף כה).

יג. נאמנות המוכר שיש לו

אם המוכר אומר שיש לו את החפץ, הוא נאמן על כך, כמבואר בפרק הקודם (סעיף כו).

פרטי היתר 'אין לו מחיר ידוע'

יד. האופן המותר

כל חפץ שאין לו מחיר ברור כלל [כגון מוצר בהזמנה מיוחדת, או מוצר שמחירו מורכב מהרבה פרטים], מותר להוזיל עליו את המחיר בגין התשלום מראש, כיון שאין ההוזלה ניכרת.

ולכן, המזמין ארון ספרים [לא סטנדרטי], תפירת שמלה, וילונות יוקרתיים וכדו', מותר להוזיל לו את המחיר בגין התשלום מראש.

טו. הנחה גדולה

אולם, אסור להוזיל את המחיר בהוזלה גדולה, באופן שניכר לכל שהוא מוזיל לו [משא"כ בהיתר הקודם 'יש לו' מותר] עבור התשלום מראש.

וכתבו הפוסקים שעד עשרים אחוז אינה נקראת הוזלה גדולה, אך יותר מעשרים אחוז, אסור.

טז. כשמפרש לו

כמו כן אסור למוכר לומר לו בפירוש שעושה לו הנחה, וכן אסור לומר לו שאם ישלם רק בעת מסירת המוצר יצטרך לשלם יותר.

דוגמאות מעשיות

יז. הנחה לארון ספרים

הזמין ארון ספרים [לא סטנדרטי], מותר למוכר לעשות לו הנחה כאשר ישלם מראש, כיון שאין לזה מחיר ברור וקצוב.

אולם אסור למוכר להגיד ללקוח "אם תשלם מראש, המחיר הוא 3000 , ואם תשלם לי כשיגיע הארון, המחיר הוא 3300 ".

יח. מפרסם הנחה בעיתונים

וכן המפרסם מוצר למכירה [בפרסומות, בעיתונים וכדו'], אסור לו לפרסם מחיר יותר זול למשלם מראש.

ואף אם אינו אומר לו את המחיר שיצטרך לשלם אם לא ישלם מראש, אלא אומר לו "אם תשלם מראש תקבל הנחה", ג"כ אסור.

יט. הנחה גדולה

ואם הצהיר הלקוח כי הוא מוכן לשלם מראש, אסור למכור לו את הארון בהנחה גדולה מדי [יותר מ-20%], כיון שאז ניכרת הרבית.

הוזלה מסיבות אחרות

כ. הוזלה גם בלא תשלום מראש

באופן שהלקוח מקבל את אותה הנחה גם אם ישלם בצ'ק דחוי, או לא ישלם מראש כלל, מותר להוזיל את המחיר למשלם מראש.

לדוגמא: מוכר המפרסם שמי שמזמין אצלו מצות עד ר"ח ניסן יקבל הנחה, אם ההנחה מותנית בתשלום מראש – אסור, אך אם הוא נותן את אותה הנחה גם למי שאינו משלם מראש, או למי שמשלם בצ'ק דחוי – מותר.

כא. קנייה מרוכזת

אם ההוזלה היא בגלל קניה מרוכזת [כגון כרטיסייה של נסיעות באוטובוס, או של צילומי מסמכים וכדו', שכיון שהוא קונה כמות גדולה של ניקובים, המחיר זול יותר], אין בזה איסור רבית [גם אם אינו מנצל מיד את כל הניקובים, ונמצא שהוא משלם מראש.

כב. חסכון בהוצאות ניהול וגביה

אם ההוזלה היא בגין חסכון בהוצאות ניהול וגביה [כגון עיתונים וכדו', שמוזילים למי שמשלם מראש עבור תקופה מוסכמת, וכן כרטיס מנוי למקווה, בריכה וכדו'], מותר להוזיל את המחיר.

דינים שונים

כג. תשלומי מיסים

תשלומי מיסים [כגון תשלומי ארנונה וכדו'] אין בהם שום חשש רבית, ומותר להוזיל למי שמשלם מראש עבור תקופה מסויימת [כמקובל בתשלומים אלה. (ועי' להלן בפרק יז סעיף נה-נו).

כד. החזרת רבית

אם כבר סיפק לו המוכר את החפץ במחיר הזול, אין הלקוח חייב להחזיר לו את ההפרש, אולם אם הוא רוצה לצאת ידי שמים, צריך להחזיר, כמבואר להלן בפרק יט.

כה. היתר עיסקא

אף באופנים האסורים, מותר לשלם את התשלום מראש אם עשה היתר עיסקא כהלכה (כמבואר להלן בפרק כ), ואין בכך חשש ריבית כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל