האים מותר לנתק פלטה שמחוברת לשעון שבת ביום השבת כשהיא כבויה
כאשר למשל במוצאי שבת חל חג ואני הולך לאכול אצל ביתי המתגוררת לא רחוק, ואני לא רוצה להשאיר את הפלטה דלוקה ללא השגחה,
תשובה:
אם אין חשש סכנה בדבר יש לאסור להוציא את השקע של הפלטה מהקיר, וכשיש חשש סכנה יש לעשות זאת בשינוי, ועדיף לעשות זאת על ידי נכרי.
מקורות:
כאשר אין חשמל זורם בפלטה אין בזה בעיה של מכבה או סותר כיון שהפלטה לא פועלת, אולם יש בזה משום איסור מוקצה, עי' שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' יא וח"ב סי' יז במו"מ של הגרש"ז עם החזו"א, ושבפשטות אף לד' החזו"א אין בזה משום בונה או סותר כשאין בו זרם, ונראה דאף להמחמירים אף בשעה שהזרם לא עובד היינו דווקא בהכנסה לתקע אך לא בהוצאה דהוי סותר שלא ע"מ לבנות, ובודאי אין בזה איסור תורה לכו"ע, ומכל מקום נחשב למוקצה מחמת איסור כיון שאסור להכניס ולהוציא שקע לתקע, אולם במקום שיש חשש סכנה מותר לעשות זאת בשינוי או ע"י אמירה לנכרי עי' שו"ע או"ח סי' שח סעיף יח וסי' שלד סעיף כז ומג"א סי' שלד ס"ק מה.
למה צריך שיהיה מקום סכנה?! הרי גם למ״ד שיש מוקצה במחובר, הפלאטה הוי ספק אם הוי כלי שמלאכתו לאיסור, שהרבה פעמים רק מחממים ע״י פלטה ולא רק מבשלים. והוי כמו סיר בישול שמלאכתו להיתר ולאיסור.
ואפילו שנאמר דהוי כלי שמלאכתו לאיסור בלבד, הרי אם צריך את מקום הגז כדי לבשל בשביל יו״ט, הוי לצורך מקומו ושרי.
הוא בודאי כלי שמלאכתו לאיסור מחמת שהפעלתו כרוכה באיסור, זאת מלבד הסוברים שכל גוף חימום יש לו דין של שלהבת שהיא מוקצה. אין צד שהפלטה אינה מוקצה ויתכן שגם דינה חמור מכלי שמלאכתו לאסור בגלל השלהבת
אך עדיין אם צריך את מקומו , מותר להזיזו ואין צריך מקום סכנה
איך פלאטה שונה מסיר? הרי בסיר בישול ע״פ רוב מבשלים ובכל זאת כיון שפעמים משתמשים בזה לאחסון, מחשיבים את זה למלאכתו לאיסור ולהיתר ולא חשיב מוקצה, ואם כן הוא הדין פלאטה, שפעמים רק מחממים ע״י זה,
2. ועוד אין מוקצה במחובר (יבי״א ז,לו)
לכן למה שיחשב מוקצה?!
ם זה לא כלי שמלאכתו לאיסור לא יועיל שצריך את מקומו.
הסברתי את נושא השלהבת, לא הובן?
השאר תגובה