לתרומות לחץ כאן

שוכר שרוצה לפנות בהודעה של 20 יום מראש

שכרתי חנות עם חוזה למשך שנת 2010 (אני שוכר כבר שנים רבות וכל שנה מחדשים את החוזה לשנה אחת), אבא שלי חתם על החוזה. בחודש דצמבר נפגש איתי המשכיר וביקש להמשיך את השכירות לשנה נוספת ולנסות להעלות את דמי השכירות בחמש מאות שקל, אמרתי לו שאינני יכול להסכים ולחתום על חוזה מבלי להיוועץ תחילה עם אבא שלי שמלווה את העסק. התייעצתי עם האבא, והוחלט שלא להמשיך לשכור ולסגור את העסק, העברתי את ההודעה למשכיר בתחילת פברואר, ואמרתי לו שאני רוצה לפנות עד סוף החודש ולא להמשיך יותר. המשכיר השיב לי שאינני יכול לצאת מבלי להודיע שישים יום מראש. המשכיר מוכן לנסות להשכיר את החנות, אבל עומד על כך שאם לא יצליח אצטרך לשלם עד סוף שישים יום מההודעה. אני טוען שלא חתמתי על חוזה לשנת 2011 מכיון שלא ידעתי אם אמשיך. האם הוא יכול לחייב אותי לשלם שכירות שישים יום מבלי חוזה?

תשובה:

לפי הדין יכול להיות שהמשכיר היה יכול לדרוש מהשוכר לשלם שכירות עד סוף השנה, כיון שנכנס לתוך השנה החדשה, ויכול להיות שהמשכיר יכול לדרוש הודעה של שלושה חודשים מראש. אי לכך נראה שדרישה של הודעה שישים יום מראש היא פשרה כדאית לשוכר, ועדיף לו להסכים עם כך ולא למצות את הדין שיוכל להפסיד יותר.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' שיב סעיפים ה-ו שהשוכר סתם ללא חוזה חייב להודיע 30 יום מראש, בכרכים ובחנויות 12 חודשים מראש. ועיין בשו"ת ציץ אליעזר ח"י סי' נב שאם יש חוק במדינה על זמן ההודעה החוק קובע, והחוק במדינה (חוק השכירות והשאילה סעיף 19) הוא שיש להודיע 3 חודשים מראש ואם דמי השכירות נקבעים לפי חודשים יש להודיע חודש שלם אחד מראש (ובמקרה שלך תוכל לפנות בסוף מרץ). ועיין עלון המשפט גליון 33 עמוד ה שיש סוברים שבזמנינו די להודיע 30 יום מראש ובחנויות 3 חודשים. ועיין שם עוד אם המשיכו לאחר תום החוזה בסתם גם יש דין זמן הודעה ויש סוברים שהדין כאילו סוכם על שנה שלימה. אמנם יש מקום לומר שאם חנות נסגרת אין דין הודעה מראש, אלא אם השוכר עובר לשכור במקום אחר, ועל כל פנים נראה ששישים יום היא פשרה סבירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל