לתרומות לחץ כאן

שעון שבת לדוד שמש

שבוע טוב
האם יש אפשרות לכוון שעון חשמל של דוד שמש שיחמם מים בע"ש ולמחרת בשבת בשעות מתוכננות מע"ש יש לציין כי שעון זה מחליף את דוד השמש בימים גשומים כמו כן אין בוילר

אודה לפסיקתכם ושכרכם רב מן שמיא.

תשובה:

כוונתך לא ברורה כל צרכה, אם מדובר ב"דוד שמש" הרי אין אפשרות של חיבור לשעון שבת, כיון שהחימום נעשה על ידי הקולטים שמקבלים את חום השמש, ולא ע"י גוף חימום חשמלי, או שמא מדובר על דוד חשמלי שמקבל מים חמים גם מהדוד שמש.

בכל אופן לעצם הענין של הפעלת דוד חימום על ידי שעון שבת, אסור לעשות כן כלל ועיקר, והטעם שבשעה שפותח את המים החמים נכנסים במקום זה מים קרים ומתחממים מחמת החום של המים החמים שהתחממו על ידי החשמל ולא על ידי השמש, מלבד זאת בשעה שפותח את הברז של המים החמים אפילו שכעת המים לא חמים, אלא קרים, הרי המים החדשים שנתווספו יתבשלו אחר כך על ידי השעון שבת, נמצא מביא מים קרים בשבת למקום שיתבשל אחר כך.

מקורות:

הרבה יש להאריך בדין זה, אולם בקצרה: אף לדעת הסוברים שיש להקל בהכנסת מים חמים לדוד שמש היינו דווקא באופן שהדוד מופעל רק על ידי חימום הקולטים כיון שזה נחשב גרמא בתולדות חמה, אולם כאן שמתחממים מחמת חום של דוד חשמלי נחשב חימום בתולדות האור ואפילו אם נחשב גרמא לאותם פוסקים אסור לעשות כן לכתחילה בשבת מדרבנן על כל פנים, מלבד זאת יש בזה גם איסור בישול מן התורה או שהיה לכתחילה או משום זילותא דשבת לרבים מהפוסקים עי' חזו"א סי' לח סק"ב, ועי' שו"ת חלקת יעקב (או"ח סי' פ)  ואפילו להכין מערב שבת את הקדירה על הכיריים ושהשעון ידלק בשבת ויבשל כתב שם להחמיר שלא הקילו אלא בהדלקת מאור ולא בבישול ע"ש וראה עוד בדבריו (סי' קכד) שכתב שאין להתיר שום דבר של עשיה ע"י שעון שבת, אלא במאור שא"א בלעדיו בשבת, וכעין זה כתב גם באגרות משה (או"ח ח"ד סי' ס) האריך לאסור לעשות מלאכה כזו ע"י שעון שבת משום זילותא דשבתא וראה בשבות יצחק (ח"ו פרק י אות א) מדברי הגרש"ז אויערבאך והגרי"ש אלישיב שכאשר נכנסים מים קרים לדוד ומתחממים למחרת דינו כמעשה בידים ולא כגרמא ע"ש בטעם הדבר שהוא מחמת שכן הדרך של כלי זה וכל דבר שהוא דרכו א"א לדון בו כגרמא

ואמנם דעת האור לציון (ח"ב סי' לב) והגרע"י (שו"ת יבי"א ח"ד או"ח סי' לד) שבדוד שמש המופעל רק ע"י השמש בלא חשמל יש להקל במקום הצורך משום גרמא בתולדות חמה, אולם כאשר זה מופעל על ידי החשמל גם הם הורו לאיסור ע"ש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ואם לא נוגע במים החמים בשבת -ממילא לא יכנסו מים קרים. ואין חשש שיחתה בגחילם -זה נדלק אוטומטית ,ויהנה מזה רק מוצאי שבת. האם משנה הדין?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *