לתרומות לחץ כאן

הזמין סידור עם הטבעה, ויש ויכוח אם ההטבעה נעשתה כמבוקש

אנו הוצאה של סידורים.
אני הגרפיקאית והקונה דיבר איתי עם ההזמנה לוארך כל הדרך,
הקונה לקח 130 סידורים של מבצע שכרגיל עולים 26 ש"ח ובמבצע עשינו אותם במחיר עלות 12 ש"ח. ולאחר מכן ביקש שנעשה לו כיתוב לסידורים שעולה 125 ש"ח.
הקונה שלח לי דיסק עם סמל וכן היה לי במחשב מהזמנה קודמת סמל נוסף של החיידר וכן כיתוב מתחת לעילוי נשמת.
דברנו בטלפון כשראיתי את הדיסק עם הסמל ואמרתי שאין מקום לכל הסמלים והכיתובים על הסידור.
אני הבנתי ממנו לעשות רק את סמל החיידר, וכך עשיתי שלחנו את הסידורים והוא רואה אותם מוכנים וטוען שאמר לי להכניס גם את העילוי נשמת.

הענין הוא ששנינו בטוחים בצדקת דברינו,
הוא חייב את ההטבעה בעיקר בשביל העילוי נשמת ,
ואני הבנתי להכניס רק את הסמל וכך עשיתי,

האם כרגע אני צריכה להביא לו חדשים בהנחה כפי שמבקש מאחר שסידורים אלו מלכתחילה בהנחה גדולה במחיר עלות, מה גם שבסידורים עם ההטבעה של החיידר הם לא הולכים לאיבוד הוא יוכל להשתמש בהם במשך השנה או בשנה אחרת עבור ילדי המחזור המתאים, ועכשיו יכול להזמין במקום סידורי שבת שהזמין סידורי חול,
או שהצעתי לו להדביק מדבקה בפנים לעילי נשמת כפי שרצה מבחוץ.
וכו'

אודה לכם עם תענו לי,

תשובה:

שלום רב,

לגבי הסיכום אם להטביע את ה'לעלוי נשמת', אני מניח שאין הכחשה בעובדות, אלא כל צד הבין אחרת. במקרה כזה הדין ייקבע (לגבי גובה התשלום על הסידורים שהוטבעו) לפי הבנת הקונה, כיון שבפועל הוא לא התכוון להתחייב תשלום על סידור כזה.
לגבי חיוב התשלום על הסידורים שהוטבעו בשונה מהסיכום, הדין הוא שיש להעריך כמה שווים הסידורים במצב זה לעומת שווים לפני ההטבעה, היינו בכמה הושבחו הסידורים ע"י ההשבחה, כמה הן ההוצאות שהיו לכם בהטבעה (בחישוב זה נלקח בחושבון הוצאות ממשיות של חומרי גלם ושעות העבודה של העובדים) ולשלם את הנמוך מביניהם בנוסף ל12 שקל לכל סידור.
במקרה זה יש קושי להעריך את השבחת הסידורים לאחר ההטבעה, כיון שאינם שווים להימכר לשוק רק למוסד זה, ויש צורך לשער כמה שזה שווה להם. אני מניח שהאפשרות שההשבחה היא פחות מההוצאות רחוקה מן הדעת, ולכן עליהם לשלם את ההוצאות.
בקשר להטבעת סידורים אחרים, אינכם חייבים בכך, כיון שלפי הבנתכם עשיתם את ההזמנה כפי שהתבקשתם. ואם הם מעוניינים בסידורים אחרים אינכם כבולים בשום הסכם על גובה המחיר.

מקורות:

לעניין סיכום שהיו בין הצדדים הבנות שונות עיין כאן. לגבי אומן ששינה ממה שהתבקש לעשות עיין שו"ע חו"מ סי' שו סעיף ג ובש"ך שם סק"ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל