לתרומות לחץ כאן

קיפול הרצועות בתפילין

כבוד הרב,רציתי לדעת עם שאני מניח תפילין צריך לקפל את התפילין כי לוקח לי הרבה זמן לגלגל אותם או שאפשר להכניס אותם רגיל בלי לגלגל?

תשובה:

מצוה לקפל את רצועות התפילין כדי שיונחו בכבוד, ולכן מי שאינו יכול לעשות זאת בעצמו, יבקש מאדם אחר שיעשה לו את זה, ואם אין לו אדם אחר או שמתבייש כל פעם לבקש מבני אדם, נראה שיכול להקל ולהניח את הרצועות בצורה מכובדת בתוך נרתיק התפילין ויזהר שלא יניחם באופן שכשיוציא את התפילין והרצועות שיהיו בידו ולא יפלו ח"ו על הארץ.

מקורות:

עי' בן איש חי (שנה א פרשת חיי שרה אות יט) " כשחולץ תפיליו, טוב שהוא בעצמו יקפלם ויניחם בכיס, לחבוב מצוה, וכו' ודוגמא לזה מצינו דאמרו רבותינו זכרונם לברכה, גבי ספר תורה, הגולל נוטל שכר כנגד כולן, גם יזהר לקפלו ולהניחו בכיס, תכף ומיד אחר שיחלוץ אותו, ולא כאותם שחולצים ומניחים אותו מצידם, ואחר איזה רגעים מקפלים אותו, כי אין זה כבוד לתפילין שיהא מונח כךשיש מצוה לקפל את הרצועות", ובספר תפלה למשה (פרק כ הערה טו) הביא קצת הוכחה לדין זה ממה שכתב המג"א (סי' ש סק"א) שהמהרי"ל היה מקפל את הטלית שלו בכל מוצאי שבת כדי להתחיל מיד במצוה הרי שאפילו קיפול טלית שקדושתה קלה יותר מתפילין יש בזה מצוה לקפלה, [כדי שלא תהיה מונחת בצורה מרושלת], כל שכן תפילין. אולם כל זה דווקא לכתחילה ולא מצינו שהוא מעכב מעיקר הדין, לכן נראה להקל בשעת הדחק.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אכן, יש שאין הקפידו לקפל דווקא בעצמם את התפילין – וכן נהגו הגר"ע יוסף (סיני ועוקר הרים עמ' 315), והגר"מ פיינשטיין (וידיאו של תפילתו של הגרמ"פ כשנה לפני פטירתו, פורסם באתר דרשו)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל