לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ראתה ביום ל לחודש וחודש לאחריו חסר

שלום רב.
אשה שאין לה וסת קבוע וראתה בל' לחודש, החודש שאחריו הינו חודש חסר? לאיזה יום בחודש חוששת.
ראיתי תשובה בשם הגרב"צ אבא שאול שאינה חוששת ליום החודש כלל, כיוון שאינו קיים, ולעומתו יש שסברו שתחשוש ליום א' בחודש(הרב מרדכי זצ"ל) רציתי לשאול אם יודעים אתם מה דעתו של הרב עובדיה בעניין?
ובכלל איך נוהגים היום לדינא במקרה זה,
תודה רבה רבה! ותמשיכו לעשות חיל
בברכת חילכם לאורייתא
מהיושב בשומרון-רועי

תשובה:

השאלה תיתכן רק באופן שראתה פעם אחת ביום ל' בחודש, ולאחר מכן ראתה באמצע החודש שוב, והשאלה היא האם צריכה לחוש גם ל"יום החודש" באותו חודש או לא, שהרי אם אשה זו רואה באופן תמידי וסת שאינו קבוע הרי צריכה לחוש ליום א' בחודש הבא מדין עונה בינונית.

למעשה: הכרעת רוב הפוסקים שאין לחוש לאותו חודש ליום החודש [כנ"ל במקרה שיש לה וסת קבוע או שראתה באמצע החודש ראיה נוספת], כיון שאין זמן שניתן לחוש לו ליום החודש, ואף אם תראה ביום א' בחודש הרי לא יצטרפו ראית ל' בחודש וא' בחודש כאחד.

מקורות:

ב"ח סי' קפ"ט דף נ"ב ע"א בד"ה הרמב"ן ושם ד"ה כיצד שא"צ לחוש ליום אחד בחודש ופרי דעה (שם ט"כ ס"ק יז) בשיטתו, פסקי דינים לצמח צדק סי' קפ"ט סוגה בשושנים סי' ד' סק"ו אמרי אברהם דיני וסתות סי' ב בשם החזו"א, שו"ת מהר"י שטייף סי' רעא, שו"ת באר משה ח"ג סי' קי"ט, שו"ת שבט הלוי ח"ג סי' קכ"ד, וכ"כ באבני שהם סי' קפט בשם הגרב"צ אבא שאול.
אמנם דעת כמה מהפוסקים לחוש ליום ר"ח וכן דעת הערוך השולחן (סי' קפט סעיף כח) והגרי"ש אלישיב שליט"א הובא במשמרת הטהרה פ"ז הערה 14.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. יישר כח על התשובה ועל המקורות שצרפתם לה
    לא הבנתי מדוע העמדתם את המציאות רק באישה שראתה ביום ל' לחודש ולאחר מכן ראתה באמצע החודש. מדוע לא די לומר שראתה בל' לחודש וחודש שאחריו חסר -מתי חוששת לוסת יום החודש אם בכלל.

    אשמח אם תסבירו לי….חילכם לאורייתא
    בברכת התורה.

  2. אם ראתה ביום ל' בחודש, והחודש הבא חסר, הרי צריכה לחוש משום עונה בינונית ליום א' בחודש, שזה גם ראש חודש, ולכן אף לדעות שלא צריכה לחוש לחודש הבא מכל מקום הרי לעונה בינונית חוששת, ולכן המציאות היא רק באופן שראתה באמצע החודש שוב פעם

  3. בס"ד

    במחילה מכבוב תורתכם! לא הצלחתי להבין מדוע אם ראתה ביום ל' לחודש חוששת לעו"ב שיוצאת בא' בחודש!
    הרי מתחילים לספור את ה30 יום מיום הראיה ומספירה פשוטה עונתה הבינונית תצא בכט' לחודש!
    ע"כ הדרה קושיה לדוכתא באישה שראתה בל' לחודש ושלאחריו חודש חסר. לאיזה עונות צריכה לחשוש?

    ממש ממש תודה רבה וסליחה שאינני מצליח להבין.

  4. נחלקו הפוסקים אם עונה בינונית זה שלשים יום עם יום הראיה או בלא יום הראיה ודעת רוב הפוסקים שסופרים עם יום הראיה, כך שאכן זה יוצא יום כט בחודש, ולמקצת מהפוסקים זה חוששת גם ליום א' בחודש כעונה בינונית.

  5. הנפקא מינה הפשוטה היא גם באשה שראתה למשל בל' תשרי. חשוון, כסליו וטבת הם חדשים חסרים. האם צריכה לחשוש לל' שבט כיון שלא היה לווסת אפשרות להיעקר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל