לתרומות לחץ כאן

שקר מועיל מפני השלום

בס"ד

שלום כבוד הרב,
אני חוזרת בתשובה ובזוגיות, שכל רב גדול שדיברנו איתנו קבע שעלינו להתחתן. אנחנו רוצים להתחתן אך התערבותה של אמא שלי בחזרה בתשובה ובזוגיות מקשה עלינו מאוד.

אימי ובן זוגי רבו לפני שנה ומאז היא לא רוצה לשמוע עליו. אימו נפטרה כשהיה בן 12 וחצי, והוא מאוד נפגע ממנה, ואני נקרעת כי הכאב שלו כואב לי. הוא ראה בה דמות של אם שתהיה לו לתחליף במשפחה. רציתי לשאול אם לשם מעשה טוב מותר להשתמש בשקר לבן. ניסיתי בכל דרך לפייס בינה לבינו אך היא לא מוכנה לשמוע, על אף שהוא רוצה. רציתי לשלוח לכל אחד בנפרד הודעה כתובה שתשבור את הקרח ותגרום להם לדבר בלי שידעו שזאת אני… חלמתי על זה בליל שישי לאחר יסורים ושאלות רבות לבורא עולם איך לפתור את הבעיה. חלמתי שהדבר מחולל ניסים ונפלאות ופותר הכל. האם זה בסדר שאעשה את זה?

תשובה:

הלכה פסוקה היא ש"מותר לשנות מפני השלום", כלומר, מותר לשקר בשביל להשכין שלום במקום שיש ריב ומדון, ותרגיל דומה למה שאת מציעה מיוחס כבר לאהרון הכהן, שכך נהג כשבא להשקיט את אש המחלוקת. לכן, אין ספק שאין בתוכנית שלך שום חשש הלכתי, ומצד ההלכה, תוכלי ליישם אותה בלב שלם. אולם, כמובן שאת צריכה לנקוט במשנה זהירות שתצליחי להפיק את התועלת הרצויה של השכנת שלום, ולא ח"ו לסבך יותר את העניין בכך שהצדדים יגלו שאת שלחת את ההודעות. הרעיון צודק ונכון, אבל שימי לב בזהירות לפרטי הביצוע.

בנוגע לחלום, כבר בתלמוד מצאנו עמדה אחת ש"חלומות שוא ידברו", ועמדה אחרת שחלום נחשב אחד מששים בנבואה, ואין אנו יודעים פרשם של חלומות. אולם, נקווה שהוא באמת סימן טוב, ואני מאחל ומברך שכך יהיה, ובעל השלום ישכין במשפחתך אהבה ואחווה, שלום ורעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל