לתרומות לחץ כאן

גזירת המבול אפילו על תינוקות

שלום.
יש לי שאלה לגבי פרשת נח.
כידוע בפרשה זאת ה' הורג את כל תושבי העולם חוץ מנוח ומשפחתו בגלל שכולם חטאו. אז השאלה שלי היא כזאת: מה עם ילדים בני שנה שנתיים, אנשים בעלי מומים, נשים בהריון. איך בדיוק הם חטאו לה'? זה מאוד חשוב לי — אני בחור חילוני בתהליך תשובה, ואבא שלי שמתנגד מאוד לחזרה בתשובה שאל אותי את השאלה הזאת.

תשובה:

קודם כל, השאלה היא שאלה תיאולוגית יפה, וניתן לשאול אותה בהרבה נקודות בהיסטוריית העולם והיסטוריית עם ישראל: מה חטאו תינוקות ואחרים שאין בהם אשם, להיתפס בעונשים קשים שלכאורה אין להם חלק בהם? נתמקד, אמנם, כשאלתך, על המבול.

צריך להבין שהמבול לא היה מהלך רגיל של שכר ועונש פרטי. הרי כמו שאתה שואל בנוגע לתינוקות, ניתן לשאול בנוגע לבהמות וחיות. האם החיות חטאו? הרי אין להם בחירה חופשית, כפי שיש לאדם, ואם כן, למה נימוחו במימי המבול? אך התשובה לכך היא שהעולם, בימי המבול, איבד את זכות קיומו. כפי שמתואר בפסוקים, הקב"ה אומר ש"ניחם" על עצם בריאת העולם. כיון שהעולם הגיע לכזאת הידרדרות, לכזאת שפל המדרגה, עד "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ", גזר הבורא ית' להחזיר את העולם לתוהו ובוהו. העולם היה צריך להתחיל מחדש, מנוח ומשפחתו, ואילו העולם הישן, עם כל האנשים והחיות — וכולל אפילו תינוקות — היה צריך להימחות על-ידי מי המבול. העולם היה פשוט רע, עד שלא היה לו אפשרות של המשך קיום. התינוקות אמנם לא חטאו, אך הם היו חלק מעולם של רע, מציאות של רע, שצריך להימחק מהקיום.

אוסיף הערה כללית: ישנם שאלות רבות בנוגע להנהגת הקב"ה בעולם, ולא על כולן יש לנו תשובות. הדוגמא הפשוטה והקרובה ביותר היא השואה. האם מישהו יכול "להסביר" את השואה? דרכי ה' בהנהגת העולם אינם גלויים לנו, והחשבונות השונים, הסבל והצער, והשמחה והעונג, שמורים לו. כשמדברים עם אדם חילוני המסר הזה קצת קשה להעביר, אבל אפשר לומר בצורה פשוטה וישירה שאנחנו נבראים, ואילו הקב"ה בורא, והם מציאויות שונות בתכלית, כך שואי אפשר לצפות מנבראים שיבינו את כל מה שהבורא עושה.

מקווה שתשובה זו עזרה, ומאחל לך הרבה הצלחה בדרכך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל