לתרומות לחץ כאן

החזרת חפצים שנזרקו בטעות

רציתי לקנות ציוד מחנות לבגדי נשים שנסגרה. פניתי לאחראית ושאלתי אותה בכמה היא רוצה למכור לי את הציוד. היא אמרה לי 7,000 ש"ח אז  אמרתי לה שזה יקר. באותו הסכום אני יכולה לקנות פי שתיים. ובפרט שהציוד בחנות בן 4 שנים לפחות!
כמה ימים אח"כ עברתי ליד אותה חנות, וראיתי שחלק מהציוד עומד ברחוב. נכנסתי לחנות ושאלתי את הפועל שהיה שם מדוע הדברים ברחוב? הוא השיב שיש לו הוראה לפרק מהקיר ולזרוק, ולכן זה ברחוב. שאלתי אותו אם אני יכולה לקחת את החפצים שעומדים בחוץ והוא ענה שכן משום שאין להם מה לעשות עם החפצים ולכן הם זורקים אותם לפח!
לשאלתי מה עם שאר הדברים שעוד לא הורדו מקיר מהחנות הוא ענה שמחר בבוקר ידע מה עוד יבקשו ממנו להוריד ולזרוק. כמה דקות אח"כ הגברת הגיעה ואישרה כי אכן תכננה למכור את הציוד אך לבסוף החליטה לזרוק את כל מה שהורידו ולכן אני יכולה לקחת ואכן לקחתי. למחרת באתי לראות מה עם שאר הדברים והפועל אמר שאת כל מה שהוא הוריד הוא זורק, ולכן לקחתי את כל הדברים שהוא הוריד.
בתוך החפצים שלקחתי היו גם כמה גופי תאורה.למחרת קבלתי טלפון מהגברת שמאשימה אותי בגניבת 6 גופי תאורה. היא אמרה שהיא צריכה אותם בחזרה בדחיפות ושהיא לא רצתה לזרוק אותם, זו היתה טעות. ומכיוון שלקחתי היא ביקשה שאחזיר לה אותם למקום שממנו לקחתי אותם.
אמרתי לה:דבר ראשון לא היו שם 6 אלא רק 2, ואם היא רוצה אותם היא מוזמנת לבוא ולקחת אותם מביתי מכיוון שלא עשיתי שום דבר בלי רשות.

עכשיו שאלתי היא האם בכלל אני חייבת להחזיר לה את זה,ואם כן  מי צריך לנסוע למי (אני גרה בתל-אביב, והגברת גרה בבני-ברק)?

תשובה:

דברים שנזרקו, אפילו בטעות, או שהעובד נתן רשות לקחת, את לא צריכה להביא חזרה, אלא עליה לבוא לקחת.

מקורות:

דוגמא כעין זה בשו"ע חו"מ סי' רלב סעיף כא לעניין הקונה דבר ונמצא בו מום. אמנם, שם הדין הוא שאם אין הדרך להעביר את החפץ למדינה אחרת והקונה העביר ונמצא מום חייב להחזיר, אבל נראה שבנידון דידן גם אם הדרך שלא לקחת חפצים כאלו מבני ברק לתל אביב, מכל מקום, כיון שטעות היא דבר שאינו שכיח, לא היה על המקבלת להעלות בדעתה שתהיה טעות, מה שאין כן במום שמצוי יותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב
    תודה על התשובה.אבל ברשותכם לא נוסחתי את השאלה כחוגן היות לברצוני לשאול 2 שאלות ולא שאלה 1.
    השאלות הם;
    1.האם בכלל אני חייבת להחזיר לה את החפצים שזכיתי מן ההפקר או לא?
    2. ועל הצד ובמקרה שאני חייבת להחזיר את החפצים אז מי צריך לסוע למי?

  2. אם את מאמינה שהם נזרקו בטעות, את צריכה להחזיר (אם יבואו לביתך), אבל אם את לא משוכנעת שהיא דוברת אמת, אלא חוששת שזרקה בדוקא ועכשיו חוזרת בה, אינך צריכה להחזיר. שהטוען טעות או שהשליח שינה ממה שאמרו לו עליו הראיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל