לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תיקון לאדם שאסף צדקה ללא צורך

שלום הרב, שמי שלמה. לפני מספר שנים אספתי צדקה שלא לצורך, זה היה בשבילי, פשוט חבר פיתה אותי. השכנה אמרה לי שמי שעושה כזה דבר לא יילך מהעולם הזה בלי להיות עני ואני מאוד בלחץ לא יודע מה לעשות, הייתי אז בן 19. אודה לך על התשובה.

תשובה:

אדם שאינו זקוק לצדקה ואסף, חייב להחזיר את הכסף לתורמים, אם אינו יודע מי הם התורמים דינו כגזל ואינו יודע ממי גזל וצריך לתת את הכסף לצרכי רבים, כגון לעזר מציון, עזרה למרפא וכדו' (אבל יתנה איתם שהכסף יילך לרכישת ציוד רפואי להשאלה ולא להוצאות השוטפות, כדי להגדיל את הסיכוי שהתורמים יהנו מהכסף). לאחר שעושים תשובה זו אין לחשוש מהעונש.

אבל חלק גדול מהאנשים מוגדרים על פי ההלכה כעניים ומותר להם לאסוף צדקה. כדי שאדם לא יהיה מוגדר כעני צריך שיהיה לו כסף עבור פרנסתו למשך כל השנה הבאה, או שיש לו פרנסה קבועה שמספיקה לו או שההורים מפרנסים אותו ואין חשש סביר שיפסיקו מכך. במקרה של בחור בן 19, אם בחוג שלו לא מקובל שההורים משלמים את כל הוצאות החתונה וקונים דירה, מותר לו לאסוף כדי שיהיה לו להתחתן.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' שסו סעיף ב, יו"ד סי' רנג ועיין עלון המשפט גליון 25 עמוד ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראשית אני מודה לך מאוד על התגובה המהירה. שנית, באותו הקשר, הייתי במצב נפשי קשה, לא היה חסר לי כסף אבל הייתי מאוד מבולבל בחיים. אני לא יודע כמה כסף לקחתי, אני מעריך שמשהו כמו 5000 שקל של אז אבל אין לי אפשרות כספית כרגע להחזיר את זה. אני נותן צדקה מתי שצריך. מה שאני אתן במשך החיים יוכל לכפר על זה? וכמובן אני מתחרט על המעשה ולא אעשה את זה שוב.

  2. לתת כסף לצדקה אינו מכפר על גזל רבים, יש לתת את הכסף לדבר שהרבה אנשים נהנים מכך. אם אין לך עכשיו, תן בהזדמנות אחרת.
    העיקר בתשובה היא החרטה וקבלה שלא לעשות כן שוב, אם מתחרטים, הקב"ה ייתן בלב כל אלו שלקחת מהם שימחלו לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל