לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך כשהקונה ראה לאחר מכן פרסום על הדירה

אדם שראה פרסום של משרד תיווך על דירה בקרית ספר, האדם התקשר למתווך והמתווך נתן לו את מספר הטלפון של המוכר, הקונה התקשר למוכר הגיע לק"ס למוכר, ואשתו נסעה לראות את הדירה, תוך כדי כך ראה האיש מודעת פרסום על עץ, שפרסם המוכר בעצמו, וכעת השאלה היא, האם חייב לשלם לתיווך דמי תיווך או לא.

יסוד השאלה, מאחר ובמתווכים נאמרו שני מחייבים, אם פניתי אל המתןןך הרי הוא כפועל, ואם הוא פנה אלי הרי הוא יורד, אבל כאן אף שהקונה פנה אליו, הרי אי אפר לקרוא למסירת הטלפון פעולה של קבלנות, ואם כן מאיזה טעם נבוא לחייבו, ויתכן שאף אם נסגר הענין רק על ידי מסירת המספר, אין כאן עילת תשלום של תיווך, כיון שאינו מוגדר כפועל על ענין זה, ומדוע שנחייב אותו.

סיבה נוספת שיש לדון בה הוא שלא הוצרך לפעולתו כלל, ואם נאמר שאכן אין כאן חיוב של פועל, אין לחייבו מדין יורד, כיון שלא הוצרך לזה.

יורנו המורה ושכרו כפול מן השמים

תשובה:

כיון שהקונה פנה למתווך והזמין את השירות, קיבל את ההצעה ברצינות ובגללה אף יצא לדרך לקרית ספר, הרי הוא חייב לשלם לו דמי תיווך.

מקורות:

אין טענה שקיבל רק מספר, כיון שלפי המצב אז, בלי המספר לא היה יודע על הדירה ולא היה יכול להגיע אליה ועל ידי המספר הגיע.
אף שמדובר בטרחה קטנה של המתווך יש לשלם דמי תיווך עבור מסירת המידע, כיון שמדובר במידע חשוב. וכעין שכר הרופא המבואר בשו"ע יו"ד סי' שלו סעיף ג.
וכך פסק אף הגרמ"מ שפרן שליט"א בקובץ הישר והטוב ח"ה עמוד לז. עיין שם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אך צריך לדעת מאי טעמא, וכפי שכתבנו בשאלה, שאין כאן 'פעולה' כלל. ועל מסירת מידע אין לקבל אלא סכום מועט. ודברי הרב שציין לשכר הרופא לא הבנתי הקשרם כלל. אי לכך אודה לך מאוד אם תוכל לברר יותר מה הגדרת הדבר, ואם יש להוכיח כן.

  2. אנוכי בער ולא אבין, כפי שכבר נכתב בשאלה למתווך יש שתי אופני חיוב, או פועל או יורד, ומה שכתבתם שהושקע כסף וכו' אם כי הדברים נכונים, מה יחייב את הפונה אליו לשלם, מאיזה חיוב יפנה אליו. ורופא הרי קצץ לו מראש שזה מתחייב, אבל כאן לא קצץ כלום וכנהוג במקומותינו שהרבה עושים תיווך בלי התחייבויות, ואם כן הק"ל מאיזה מקור מפורש יש לחייבו, אם מיורד יאמר לו טול, ואם פועל אין כאן שום פעולה, ואין כזה סעיף שאומר, המוסר מידע שעלה לו הרבה כסף חייב לשלם דמי תיוך. ועל כן השאלה בעינה עומדת.

  3. אינני מבין מה לא מובן, מדובר במסירת מידע שיכול להביא תועלת רבה, הושקע כסף כדי שהמוכר יפנה לתיווך, וגם כדי שהשוכר יפנה לתיווך, ועל כך יש לשלם.
    הדוגמא משכר הרופא, שגם לרופא משלמים כסף רב על כמה דיבורים, בגלל שהרופא למד הרבה ובגלל שחכמתו מביאה תועלת רבה.

  4. הדין נפסק בשו"ע חו"מ סי' שלב סעיף א שאדם ששוכר פועל ללא קציצה חייב לשלם כפי מנהג המדינה, אם יש כמה מחירים בשוק עליו לשלם את המחיר הנמוך, המחיר הנהוג נחשב כאילו קבעו כן במפורש, שכל הנושא ונותן בסתם על דעת המנהג עושה. כך גם בנידון דידן על הקונה לשלם את המחיר הנמוך ביותר הקיים בשוק.
    אינני מכיר מתווכים הנותנים מידע חינם, וגם אם תמצא אנשים כאלו, אבל משרדי תיווך כאלו לא נמצאים, ואם אי פעם היו כאלו ברור שהם נסגרו כבר מזמן. עיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' עו שאם יש מנהג למעביד מסוים הולכים אחר אותו מנהג ולא אחר מנהג המדינה, כן בנידון דידן, גם אם לא ידוע מנהג של אותו משרד, יש ללכת אחר מנהג משרדי תיווך ולא אחר מנהג אנשים פרטיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל