לתרומות לחץ כאן

מגבת שרקום עליה חלק מפסוק, כיבוד מבוגרים

שאלה:

יש לי 2 שאלות שחשובות לי
1:אני משרת בגדוד איתנים בצבא וחילקו לכל חיילי הגדוד מגבת ומודפס עליה חלק מפסוק בתנך "והאיתנים מוסדי ארץ" האם מותר להתרחץ עם מגבת זו ולהכנים אותה למקלחת?
2: האם העניין של לכבד זקנים ומבוגרים כולל גם למשל אם אני מחכה בתור ובא אחריי מבוגר שגם מחכה בתור האם עליי לתת לו להכנס לפניי וזה במידה והוא לא עומד ומתעייף אלא יושב ?

תשובה:

1. אסור להשתמש במגבת זו.

2. יש מצוה לכבד אנשים מבוגרים ממך, אולם אין חיוב להקדים אותו בתור לפניך, כיון שזה דרך העולם, אולם אם הוא עומד ומתעייף מכך וודאי שיש מצוה להקדימו.

מקורות:

1. כיון שיש בזה שלש מילים מהפסוק, ובודאי כוונתם היתה גם על כך, ממילא זה נחשב לדבר שבקדושה, ואסור לרקום על המגבת וכ"ש להתנגב עם זה.

2. לא מצינו מצות כיבוד בהקדמת תור, וכן מוכח מהמשנה במסכת ראש השנה (פ"ב משנה ה-ו) לגבי קבלת עדות לקידוש החודש "חצר גדולה היתה בירושלים ובית יעזק היתה נקראת ולשם כל העדים מתכנסים ובית דין בודקין אותם שם וכו' כיצד בודקין את העדים זוג שבא ראשון בודקין אותו ראשון ומכניסין את הגדול שבהן ואומרים לו וכו" מבואר שרק באותו זוג היו מכבדים תחילה את הגדול שבהם, אבל לא היו מקדימים לקבל עדות מזוג שבא אחריו אפילו שהיה גדול מהזוג עדים הראשונים [שונה הדבר בתלמיד חכם שיש לכבדו ולתת לו את התור כמבואר בשו"ע (יו"ד סי' רמו סעיף טו) שאם באו שני אנשים לשאול שאלה אחד ת"ח ואחד עם הארץ "היו השואלים אחד חכם ואחד ת"ח, נזקקין לחכם. תלמיד חכם ועם הארץ, נזקקין לת"ח. שניהם חכמים, שניהם תלמידים, שניהם עמי הארץ, שאלו שניהם בשתי הלכות או בשתי שאלות, שתי תשובות, שני מעשים, הרשות ביד המשיב, למי שירצה יקדים", וכן כשבאים לדין (חו"מ סי' טו סעיף א), אבל לא מצאנו דין זה בצעיר ומבוגר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל