לתרומות לחץ כאן

דינים שונים בגנב שעשה כן לכמה אנשים

שלום כבוד הרב.
בבקשה!! השתדל לענות על כל סעיף, שכן מדובר בבעיות מציאותיות שמקשות עלי מאד את תהליך החזרה בתשובה.
פעם נהגתי לגנוב עם חברתי.
א.בהרבה מקרים, חברתי היא שגנבה ואת הדברים חילקנו בנינו אח"כ. האם זה משנה את הדין בנוגע להחזר הרכוש?
ב. בעצמי גנבתי גם דברים קטנים, שאיני זוכרת מהיכן כולם או היכן הם כעת. האם נתינת צדקה במקום החזרת הרכוש תכפר?
ג. במקרה כלשהוא ניגשתי אל בעל החנות, ואמרתי לו שגנבתי ממנו וביקשתי מחילה. הגניבה לא היתה אצלי באותו זמן, ואמרתי לו את זה. הוא אמר לי שהוא סולח ולא הסכים לקבל ממני כסף. האם זה בסדר? ומה אעשה כעת עם הדברים שגנבתי?
ד. כמו כן גנבתי מרשתות אופנה. איך אפשר להחזיר, כאשר המוכר הוא לא בעל הרכוש עצמו?
ה. ובקשר לדין ההחזר עצמו- האם אני חייבת להתנצל? ומה הדין אם דבר הגניבה נפגם?
ובעיה אחרונה אבל מאד חשובה- הבנתי שהדין הוא להחזיר את דבר הגניבה, וכפליים ממחיר הגניבה. אין לי כסף לשלם את המחיר ובוודאי לא כפליים. איני יודעת מה לעשות!
סליחה על השאלות הרבות… ותודה רבה על הסבלנות!
חן

תשובה:

דבר ראשון יש להקדים שהשבת גזילה אינה אמורה להקשות על תהליך התשובה. חז"ל פטרו בעלי תשובה – שהיו רגילים לגנוב לפני שחזרו בתשובה – לשלם את הגניבות כדי שמצוות השבת הגזילה לא תקשה על החזרה בתשובה. עם זאת ועל אף שבעלי תשובה פטורים מלהשיב מה שגנבו, ראוי לצאת ידי שמים להשיב, אבל יש לעשות זאת בשמחה וללא הרגשה שחייבים בכך, כיון שבאמת לא חייבים. אם הדבר עצמו שנגנב עדיין קיים חייבים להחזיר.

אני עונה לפי סדר הסעיפים.

א. ברוב המקרים זה לא משנה, רק אם החברה נתנה לך לאחר זמן רב, שכבר נודע לנגנב (- האדם שגנבו ממנו) והתייאש.

ב. אם לא יודעים ממי גנבו יש להשיב את הכסף למקום שיש סיכוי גדול ביותר שהנגנב יהנה ממנו, ניתן להשיב למוסד 'עזרה למרפא' וכדומה. יש להעדיף לתת את הכסף עבור ציוד שנשמר זמן רב ולא להוצאות שוטפות, כדי להגדיל את הסיכוי שהנגנב יהנה. אם הנגנב שייך בודאי למגזר מסוים או לשכונה מסוימת, עדיף לתת את הכסף למוסד שעוזר למגזר זה או לשכונה זאת.

ג. בסדר גמור, ואת יכולה להשתמש בדברים האלו. אבל ייתכן שאם בעל החנות יחזור בו ויבקש את הגניבה חזרה תצטרכי להשיב לו.

ד. אם הכסף נכנס לקופה, אין שום בעיה. (וניתן גם לשלם עבור פריט אחר ולא לקחת אותו).

ה. בחנויות רגילות ראוי להתנצל, אבל אם זה קשה ניתן לשלם בצורה שלא ישים לב (כגון לקנות פריט מסוים ולומר שאת לוקחת שתיים), ברשתות אין צורך להתנצל. אם הדבר נפגם, ניתן להשיב אותו כמות שהוא עכשיו, בבגדים משומשים, עדיף להחזיר כסף כשווי הבגדים היום ובכך לקנות את הבגד, כיון שבעל החנות ודאי מעדיף שתעשי כן מאשר לקבל בגד משומש.

ו. אין צורך לשלם כפליים, גם לא צריך לשלם את המחיר של חדש אלא של משומש (אם השתמשת בגניבה). חז"ל הקילו בהרבה דברים כדי לעזור לגנב שרוצה לחזור בתשובה ולא להכביד עליו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב שלום רב,

    אודה לך מאד בבקשה אם תוכל לכתוב לי את המקור/ות לכך בגמרא ובהלכה, "שחז”ל פטרו בעלי תשובה – שהיו רגילים לגנוב לפני שחזרו בתשובה – לשלם את הגניבות כדי שמצוות השבת הגזילה לא תקשה על החזרה בתשובה."
    אשמח מאד לקרוא ולעיין במקורות האלה בעצמי.

    תודה רבה מראש וגמר חתימה טובה.
    בברכה
    דניאל

  2. תודה רבה! על תגובתכם המהירה עם ההפניות למקורות בש"ס.

    האם תוכלו בבקשה להפנות אותי למקורות בהלכה, ראשונים ואחרונים, שאכן פסקו כך למעשה. ופסקו ש: "שבעלי תשובה פטורים מלהשיב מה שגנבו, ראוי לצאת ידי שמים להשיב, אבל יש לעשות זאת בשמחה וללא הרגשה שחייבים בכך,".

    זה חידוש בשבילי, מפני שבעבר תמיד קראתי בשו"ת באתרים שונים שמדובר בחיוב ממש לבעלי תשובה להחזיר את שהם ח" ו גנבו, ולא בגדר של ראוי לצאת יד שמיים, אך ללא שום חיוב כנ"ל כפי שכתבתם כאן בתשובתכם.

    שוב תודה רבה מראש על עזרתכם, ולהפניות למקורות עם הלכה פסוקה בנושא.

    כל טוב
    בברכה
    דניאל

  3. ברור שיש אופנים בהם יש חיוב השבה, הדבר תלוי אם נעשה שינוי בחפץ או שהוא קיים ועוד חילוקים נוספים, הזמן היום דוחק מאוד ולא נוכל לענות מסודר, תפנה שוב לדיין שלנו בשאלה מסודרת לאחר יום כיפור [לא בתגובות] או אפילו לאחר שמחת תורה, ואני משוכנע שיענה לך בצורה מפורטת מאוד. בינתיים תוכל לעיין במאגר השו"ת שלנו ערך גזילה. גמר חתימה טובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל