לתרומות לחץ כאן

כלי שספק אם בישל בו טריפה ושהה י"ב חודש

שאלה:

כלים חשובים שמסופק אם בשלו בתוכו טריפות בשוגג: האם מותרים לאכול ממנו אחרי שנה אחת? אם כן, למה?

תודה

תשובה:

אין חילוק בזה בין שוגג למזיד, ואם יש חשש שמא בישלו בהם טריפות יש להגעיל את הכלים אף לאחר שנה.

הטעם לזה משום שחז"ל גזרו על כלים שאינם בני יומן שנאסרו שאין להשתמש בהם עד שיגעילום, ונתנו לכלי זה דין של כלי בן יומו, ואפילו עברו כמה שנים על הכלי, וכיון שכלי כזה טעון הגעלה, אין להקל גם לאחר שנה וכן המנהג, אלא במקום צירופים אחרים לפי הענין.

מקורות:

עי' מג"א סי' תנא ס"ק לז, שאין לרדות במרדה שרדו עמה מצה שנה שעברה שמא נדבק בה חמץ, ואם כי האחרונים חלקו על דבריו ע"ש בט"ז שהוא מטעם שנזהרים שלא יגע בחמץ, אבל לא מטעם שעברה שנה, וכן לא מטעם שמא לא נגע בחמץ.

וכ"כ להדיא בשו"ת נו"ב (תנינא יו"ד סי' נא) שאין להקל בזה וז"ל "ובדברי הפוסקים לא מצאתי שום חילוק בזה וכן עמא דבר כשנאסר איזה כלי יהיה באיזה איסור שיהיה הן של תורה או של דבריהן לאסור הכלי בלי הגעלה לעולם והנח לישראל אם אין נביאים וכו'. ואולי כל זה חדא גזירה הוא שגזרו שיהיו כל הכלים כאילו הן ב"י לענין לכתחלה ולא רצו לחלק בין כלי לכלי", וראה שם שמדבר על אופן כזה של ספק טריפות, ועי' שו"ת יביע אומר (ח"ז יו"ד סי' י) בסוף דבריו ואישתמטית' דברי הנו"ב הנ"ל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם זה נוגע גם לגבי ספק סכין טרף והאם הוא אוסר את המאכל בדיעבד?
    היינו שהוכנס הסכין הספק טרף לקדירה החמה וערבב את הבצל לדוגמא.
    האם המאכל אסור באכילה?
    נ.ב אני לא ממש בטוח אם זה נקרא טרף(אני מדבר על סכין שהשתמשו בה לחלבי ובשרי בנפרד אבל עדיין באותה סכין.זה נחשב טרף?ועוד שכאן לא בטוח שהשתמשו בו לשניהם אלא ספק.

    תודה רבה

  2. סכין שהשתמשו בה גם לחלבי וגם לבשרי הכל בחם הוא טרף, וכיון שמדובר בבצל אם הוא עורבב לפני שהתמתק בטיגון המאכל עשוי להאסר [תלוי בכמות] כיון שבדבר חריף מחמירים אפילו שהוא אינו בן יומו, כלומר לא היה בשימוש ב24 שעות האחרונות.

  3. לא הבנתי מה זה ספק טרף? אם השתמשו אפילו בזמנים שונים זה ודאי טרף, יש כאן ספק אחד האם היה חם. עכ"פ לספרדים בספק יש יותר להקל, לא ברור שהחמירו בדבר חריף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל