לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תשלום שוכר על מים שנזלו מפיצוץ בצינור ראשי

שאלה:

יש לי דירה בעיר ביתר עילית ואני משכיר אותה לאברך במחיר נמוך מאוד יחסי לשכר הדירה המקובל בשוק. לפני מס' חודשים היה צורך לבצע תיקון בצינור המים הראשי של הבנין בגלל שהתגלתה בו נזילה וכל בעלי הדירות (כולל אני) נדרשו לשלם עבור התיקון. כעת פנה אלי השוכר ואמר לי שבגלל הנזילה שהיתה בצינור, חשבון המים שהוא קיבל מהעיריה היה גבוה ב-200 ש"ח מהרגיל. הוא פנה לעיריה בבקשה לבטל את החיוב העודף ובסופו של דבר הם הסכימו להפחית במחצית אתה החיוב ולהעמידו על 110 ש"ח. השוכר טוען שאין זו אשמתו שהיתה נזילה בצינור ולכן הוא מבקש לקזז את הסכום של החיוב העודף מדמי השכירות. אני טענתי בפניו שגם אני לא אשם שהיתה נזילה בצינור ולכן הוא צריך לשלם את החיוב העודף ולא אני. שאלתי היא על מי מוטלת החובה לשלם את החיוב העודף בצריכת המים שנגרם בעקבות הנזילה ?

תשובה:

א. אם יש סעיף בחוזה שהשוכר חייב לשלם כל החשבונות, על השוכר לשלם הכל. אם אין סעיף כזה השוכר אולי יכול לטעון שלא ניתן לחייב אותו רק על מה שקשור לשימוש שלו. ולכן:

ב. אם חשבון המים רשום על שם השוכר, על השוכר לשלם, כיון שהחברה מחייבת אותו והמשכיר לא התחייב להחזיר לו מה שהחברה מחייבת אותו.

ג. אם חשבון המים רשום על שם המשכיר או על שם שוכר קודם, גם מסתבר לדעתי שהשוכר חייב לשלם, מכמה טעמים:

1. מכיון שהמשכיר היה רשאי להעביר את החשבון על שם השוכר, ומבחינתו, מה שלא עשה כן הוא רק ענין פורמלי, ניתן לומר שדינו כאילו עשה כן.

2. ברוב החוזים כתוב מפורש שהשוכר חייב לשלם את כל החשבונות, וייתכן שאף אם לא כתוב נלך אחר המנהג (דורשים לשון הדיוט).

3. המשכיר רשאי שלא לשלם את החוב, ואז ינותק המים והשוכר ייאלץ לשלם, וודאי שאין מנהג שהמשכיר חייב לשלם חובות של נזילות כדי שלא ינתקו את המים. השוכר לא יוכל לטעון שהמשכיר יחזיר לו ממה ששילם, מכיון שפרע את חובו של המשכיר,שפורע חובו של חבירו כשהוא נאלץ לעשות כן, בעל החוב פטור לכל הדעות (עיין שו"ע חו"מ סי' קכח סעיף ב, סמ"ע סק"ו ונתיבות סק"ו). (טעם זה לא שייך אם השוכר עוזב כבר את הדירה)

אבל אני יודע שיש רבנים שפוטרים במקרה כזה, שהחשבון היה על שם המשכיר, ולכן הייתי מציע להתפשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל