לתרומות לחץ כאן

הצעה למכירה פומבית באינטרנט שתחול בשבת

שלום רב,

האם מותר להשתתף במכירה פומבית באינטרנט שמסתיימת בשבת כאשר הכל מנוהל אוטומטית, כך שעד סכום מסויים אם יהיה הצעה ממישהו אחר התוכנה מעלה אתת ההצעה שלי אוטומטית.

תשובה:

מן הסתם שאלתך היא באתר כזה שאינו של יהודים, כי אתר של יהודי אינו מן הראוי שיפעל בשבת, ובפרט שיש בזה משום מקח וממכר בשבת, ומרוויחים על ההצעות שמגיעות בשבת, והרי זה שכר שבת גמור, ולכן ודאי שאין לעשות כן, וכן דעת גדולי הפוסקים.

השאלה אם כן היא דווקא בהצעת מחיר לאתר של אינו יהודי, ויש להקל בזה.

מקורות:

לגבי הצעה באתר של אינו יהודי וההצעה מתקבלת אוטמטית, עי' שו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סי' מד) בסוף דבריו שאף לדעת הפוסקים שאסור לעשות קנין עם תנאי שיחול בשבת, אך כל זה דווקא אם צריך לעשות מעשה לקיום התנאי, אך אם הקנין חל מאליו מותר. [וכן נראה מדעת המנחת יצחק ח"ג סי' לד]. ואמנם בשו"ת משנה הלכות ח"ו סי' עא כתב לאסור בכעין זה, אך שם מדבור באופן שאין הגרלה כזו רק בשבת, אולם באתרי מכירה פומבית י"ל שקיל טפי כיון שכידוע יש שם כל הזמן מכירות.

לגבי חלות מקח בשבת, דעת רעק"א להחמיר ודעת הכתב סופר להקל, וראה שו"ת חלקת יעקב (או"ח סי' סט אות י) שדעתו נראה שנוטה להחמיר בזה, וכן בשו"ת אגרות משה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה המקרה הנידון דומה לחלות בשבת ולא לקיום תנאי, שהרי המכירה מסתיימת רק בשבת ועדיין פתןחה להצעות מחירים בשבת, וא"כ יהיה תלוי במחלוקת הרעק"א והכת"ס, האם להלכה למעשה לדעתכם ניתן להקל?

  2. משום כך הובאו דברי האג"מ שמבאר את הענין שאין הדבר תלוי במחלוקת הפוסקים לגבי חלות קנין בשבת ע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל