לתרומות לחץ כאן

מתווך שעבד אצל חבירו אם יכול לעסוק בזה בעצמו

שאלה:

אני בעל משרד תיווך נדל"ן – ברצוני לשאול, מתווך שעבד במסגרת משרדי (על בסיס עמלה של 50% עבור כל עסקה שהוא עשה) ועזב את משרדי בכדי להתחיל משרד מתחרה והוא רוצה להמשיך למכור ללקוחות שהוא הכיר בזמן עבודתו במשרדי (חלקם אף קנו או שכרו במסגרת משרדי) ולעבוד עם נכסים שהוא הכיר בזמן עבודתו במשרדי – מהי חובתו כלפי משרדי? האם הוא צריך לבקש רשות? האם עפ"י ההלכה הוא צריך להתחלק בעמלה בנכסים ספציפיים אילו? אם אני מתנגד לכך שהוא ישתמש במידע זה ללא רשותי והוא בכל זאת עשה זאת – מה המחוייבות שלו כלפי? עלי לציין שאין לי חוזה חתום איתו.

תשובה:

תשובה:

בעל המשרד אינו יכול לעכב על המתווך מלהשתמש במידע שהשיג דרך המשרד, בעל המשרד אינו בעלים על המידע. אמנם, אם המתווך גמר עסקה באמצעות מידע כזה, עליו לשלם חלק מדמי התיווך למשרד, מכיון שנהנה מעבודת צוות המשרד, ובעל המשרד לא התכוון לתת לו מידע זה חינם. (עיין עומקא דדינא ח"ג עמוד 206)

החלק שחייב לשלם אינו 50%, מכיון שסיכום זה לא היה אלא אם יגמור את העסקה מתוך המשרד ולא לאחר שהתפטר, אלא יש לשום, בכמה היה משרד תיווך מוכר למתווך מידע שיש לו, אם המתווך יגמור ממנו עסקה. ובאם המתווך השתמש במידע שהוא עצמו השיג כשעבד במשרד, נראה שחייב לשלם 50% מהשיעור הנ"ל, שהרי כל מה שהיה עושה במשרד היה 50% לעצמו ו-50% למשרד.

מכיון שקשה לקבוע במדויק שווי המידע, אם המתווך יגמור עסקה באמצעות המידע, על הצדדים לפנות לבורר מוסכם שיפשר ביניהם. נראה שיש להעריך ששווי המידע הוא כשליש מדמי התיווך ששילם צד זה שהשתמש במידע. לדוגמא אם מכר דירה שידע עליה מהמשרד, ישלם למשרד שליש מדמי התיווך שהקונה שילם. ואם ידע על הלקוח מהמשרד ישלם שליש ממה שהמוכר שילם.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. המון תודה על התשובה. כאשר משרדים עושים ביניהם שיתוף פעולה (ז"א לי יש לקוח שרוצה לקנות דירה ואני מתקשר למשרד אחר והם נותנים לי מידע על דירה מסויימת – אנו מתחלקים ברווחים בינינו (אני לוקח עמלה מהקונה והם לוקחים עמלה מהנכס). אם צד אחד אינו משלם אז מקובל להתחלק בעמלה 50%. מדוע המצב פה לא יהיה אותו הדבר? כאשר המתווך עבד בשבילי הוא קיבל 50% מהעמלה – עכשיו שהוא משרד נפרד מדוע לא יעשה לפחות את מה שמקובל בין המשרדים? זה לא הגיוני שכל מתווך שעוזב משרד יכול פשוט להשתמש במידע ולא להתחלק לפחות בצורה שווה כמו כל שאר המתווכים או לפחות על בסיס אותו הסדר שהיה לו כשעבד במשרד שממנו הוא לוקח את המידע? כמובן שאני מבין שהסדר זה הוא לתקופה מסויימת בלבד. האם יש התחשבות בהלכה על מה הנורמות המקובלות בשוק הנדל"ן? רוב המשרדים מחתימים את המתווכים על הסכם אי-תחרות. אני לא רציתי לעשות זאת ולא רציתי למנוע פרנסה ממתווך זה. אך המינימום המקובל בשוק הוא שלגבי נכסים ולקוחות שהוא עבד עליהם במשרדי ושהוא יודע עליהם ממשרדי (ושנתתי לו את המידע – הוא ידע שזה על בסיס של 50% עמלה). (דרך אגב, 50% עמלה – זה סכום מאוד גבוהה לעמלה ובמשרדים רבים מתווכים רק מקבלים 30%). אני בדקתי מה שמקובל בשוק הנדל"ן לגבי מתווך עוזב – וזה המצב: בד"כ יש הסכם אי תחרות לתקופה מסויימת אך אם זה לא קיים אז לפחות יש חלוקה של 50% לגבי נכסים ולקוחות – האם ההלכה מתחשבת בזה? לפי הבנתי את שוק הנדל"ן (אני בתחום כבר 11 שנים) אין משרד שימכור את המידע בפחות מ50% – לפי הבנתי את התשובה שלכם – זה אמור להיות החלוקה? בתודה, שלום

  2. כפי שכתבתי הקובע הוא "בכמה היה משרד תיווך מוכר למתווך מידע שיש לו, אם המתווך יגמור ממנו עסקה". אינני יודע להעריך את השווי המדוייק. מה שכתבתי הוא על פי הערכה גסה וכמובן לא מחייבת.
    אני מציע לפנות לבורר שיקבע הסדר ביניכם, אתם רשאים אף למנות מתווך מומחה כבורר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל