שרשרת עם פסוק ושם ה’

רבני בית ההוראה
י"ט תמוז ה'תש"ע

שאלה:

יש לי חבר שאינו שומר תו”מ [מסורתי] ויש לו תליון עם חתיכת כסף שכתוב שם שמע ישראל ה’ אלוה- נו ה’ אחד, כמובן שאצלו כתוב בלי הפס באמצע,
הוא שאל אותי האם יש לו בעיה שהוא נכנס עם זה לשירותים, והאם הוא יכול למחוק קצת משם ה’ בכדי שלא תהיה לו בעיה,
תודה
ושבת שלום

תשובה:

אסור להיכנס בצורה כזו לשירותים, ואיסור חמור מזה למחוק חלק משם ה’

העצה לכך היא להכניס את התליון לתוך שני כלים [כיסוים], שאחד מהם אינו שקוף, בלא זה אסור להיכנס כך.

כיון שמסתבר שקשה להכניס את התליון לשני כיסויים כנ”ל שהרי תכלית התליון שיראוהו, ומאחר והתליון דק, אין אפשרות לקלוף את מקום הפסוק, ולכן אין ברירה ומן הראוי לגנוז אותו.

מקורות:

איסור הכנסת פסוקים ושם ה’ למקום מטונף, והיתר שני כיסויים: שו”ע או”ח סי’ מג.

איסור מחיקת השם : שו”ע יו”ד סי’ רעו, ואין חילוק אם נעשה על קלף או על שאר דברים.

עי’ שו”ת ציץ אליעזר חט”ז סי’ לא, שכתב להתיר להכנס עם שטרות של 1000 שקל ישן שיש שם כתבים מהרמב”ם, אך שם יש כמה סניפים להקל שכולם לא שייכים בנידון דידן.

4 תגובות

    יוסי כץ:

    כמדומני שהרב לא הבחין היטב בשאלת השואל, הוא שאל שרק השם אלוקינו כתוב ככתבו בלי קו אך שם ה’ עצמו כתוב ה’ ואם כן לא ברור כלל שהתשובה במקומה עומדת מכיון ששם זה אינו שם קדוש, ויתכן שאין איסור כלל להכניסו לשירותים.
    ובודאי שצריך להדגיש חילוק זה בתשובה, כיון שמתוך השואל ברור שזו כוונתו.

    רבני בית ההוראה:

    כוונת השואל ברורה שהשם נכתב ללא הקו המפריד בין הל’ לה’ במילת אל-הינו, ובמקרה זה ודאי שאסור להכניס לשירותים, לצערינו ישנם כמה חניות “דברי קבלה” שמוכרים כאלו שרשראות ומכשילים את הציבור.

    חגי עמנו:

    שלום לרבנים! חייב שזה יהיה שני כיסוים ואחד מהם אינו שקוף? אם כן מה עם המזוזה שיש לה שני כיסוים שקופים…

    רבני בית ההוראה:

    לכתחילה לא טוב להציב מזוזה כזו בחדר שינה, ויש לכסותה בשעת תשמיש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *