לתרומות לחץ כאן

זמן קריאת שמע כשיטת המג"א

שאלה:
למה לא מחמירים על דעת מג"א בקר"ש דאורייתא (זמני הישיבות והאתרים – גם שלכם – מציינים זמן הגר"א וגר"ז), והרי ספק דאורייתא לחומרא?

תשובה:
דעת גדולי האחרונים שהעיקר לדינא שהלכה כהגר"א והגר"ז בזמני היום של קריאת שמע וכד', אלא שראוי להחמיר כדעת המג"א.

מקורות:
ערוך השולחן אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן נח סי"ד "אך כבר האריכו גדולי הדור לדחות דבר זה והביאו ראיות ברורות דחשבינן מהנץ [הגר"א בסי' תנ"ט והגרש"ז בסידורו] וכ"כ הלבוש לקמן סי' רל"ג וכן אנו תופסין עיקר לדינא" וביותר כתב ערוך השולחן אורח חיים הלכות פסח סימן תמג ס"ה "אבל הגדולים דחו זה וכן עיקר לדינא דחשבינן שליש היום ויש שחושבים מעמוד השחר עד צאת הכוכבים את שליש היום ויש חושבין מנץ החמה עד השקיעה וכן הלכה כפי הכרעת גדולי האחרונים [הגר"א והגר"ז] וכן אנו חושבין לענין זמן ק"ש ותפלה כמ"ש לעיל סי' נ"ח וכן אנו מורים הלכה למעשה [כמו שהאריך בזה הגר"א לקמן סי' תנ"ט והגר"ז בסידורו לענין זמן ק"ש ע"ש]".
וכן כתב בחזו"א או"ח סי' יג אות ד שהעיקר למעשה כד' הגר"א וכ"ה במנח"י ח"ג סי' עא. ולכן אי"ז תלוי בספיקא דאורייתא, אלא עיקר ההלכה היא כהגר"א ורק יש מקום להחמיר כהמג"א, וכן הוא המנהג בבית בריסק כמו שכתב בבירור הלכה (ח"ד או"ח סי' נח עמ' עג), וכן בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן כד "בדבר זמן ק"ש בשחרית הנה מנהג רוב מקומות שבמדינותינו רייסן וליטא וכן מנהג הישיבות היה עד שלש שעות מנץ החמה כשיטת הגר"א והגר"ז וכן הוא העיקר לדינא בכל הענינים ורק יחידים היו מחמירין לעצמן עד ג' שעות מעלות השחר, ובלוח יש לקבוע כעצם הדין".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל