לתרומות לחץ כאן

האם מותר לטוס בתשעת הימים?

האם מותר לטוס בתשעת הימים?

תשובה:
מעיקר הדין אין איסור לטוס בתשעת הימים, אולם מאחר וימים אלו [כל ימי בין המצרים] הינם ימים שנזהרים בהם מענינים שמביאים לידי סכנה, לכן אם אין הדבר נחוץ באופן מיוחד עדיף לתכנן מראש להקדים לפני י"ז בתמוז, או לפחות לפני תשעת הימים. או לדחות את הטיסה לאחר תשעה באב.
ובוודאי שאם הטיסה היא לצורך טיול ובילוי, שאין לעשות זאת בתשעת הימים שזמן זה אינו מיועד לבילויים.

מקורות:
לגבי שהם זמני סכנה, מבואר בשו"ע או"ח סי' תקנא סעיף יח, ומאחר ולאחר טיסה אומרים ברכת "הגומל" הרי מחשיבים את הטיסה כדבר סכנה. ומכל מקום לצורך קצת מותר עד ר"ח אב, ולאחר מכן עדיף יותר להימנע שהוא זמן ש"ריע מזליה" [שו"ע שם ס"א], וכן הוא בהליכות שלמה (מועדים ח"ב הל' בין המצרים פרק כ"ג עמ' רע"ו ארחות הלכה 16) שסבור שיש להמנע מאד מטיסה בימים אלו מהטעם הנ"ל, אולם כתב שם שנסיעה לארץ ישראל יש להתיר כיון שזה נסיעה לדבר מצוה.
לגבי בילויים בתשעת הימים מבואר בשו"ע (סי' תקנא ס"א-ב) שממעטים במשא ומתן "של שמחה", ובדברי הגאונים והראשונים מצינו בספר הלכות גדולות סימן יח (הלכות תשעה באב ותעניות) "ולא מיבעיא תשעה באב גופיה דאסיר אלא מריש ירחא דאב נמי מיתבעי לשנויי בבדיחותא, דתנן (תענית כו ב) משנכנס אב ממעטין בשמחה" [=תרגום: ולא רק בתשעה באב עצמו שאסור אלא אף מראש חודש אב ג"כ צריך לשנות בעניני שמחה מהמשנה משנכנס אב ממעטין בשמחה], וכן בסדר רב עמרם גאון סדר תשעה באב "ולא מבעיא תשעה באב גופיה, אלא מריש ירחא דאב נמי מתבעי ליה לשנויי ולא לאבדוחי נפשיה, כדתנן משנכנס אב ממעטין בשמחה" [=תרגום: ולא רק בתשעה באב עצמו שאסור אלא אף מראש חודש אב ג"כ צריך לשנות ולא לשמח את עצמו מהמשנה משנכנס אב ממעטין בשמחה], וכן הוא במחזור ויטרי (סימן רסו), וראה בשדה חמד, מערכת בין המצרים (פאת השדה, סימן א, אות י) בשם הגר"ח פלאג'י שהיה במקומו תקנה מהחכמים שאסרו ללכת לטייל בזמן בין המצרים, אך אין זה תקנה שמחייבת את כל עם ישראל, [והרמ"א כתב שיש חיוב להימנע מללכת לטייל בערב תשעה באב, ותשעה באב], אך עכ"פ נראה מדברי השד"ח שבכל שלשת השבועות אין זה ההנהגה הראויה [ועי' שו"ת עשה לך רב ח"ב סי' לה, לרבה של תל אביב, שאסר את הטיולים לבני נוער בתשעת הימים, וכן נראה דעת השבט הלוי (ח"י סי' כו) שאין לערוך כלל טיולים בתשעת הימים].

הצטרף לדיון

55 תגובות

  1. שלום רב, אני מעונינת גם לברר לגבי טיסה בשבוע של תשעה באב ובכלל ביום של תשעה באב אם הדבר אפשרי, הפרש המחירים נורא משמעותי והוא מתיקר מאד לאחר תשעה באב ויש לי אפשרות לטוס רק בשבוע זה ולא לפני כן, מה גם שביום תשעה באב המחירים ממש זולים האם ניתן למצוא איזה שהוא היתר מסיבה זו??

  2. כבר ביארנו שנסיעה לצורך טיול עדיף שלא לעשות בתשעת הימים וק"ו בתשעה באב עצמו, אך אין זה איסור מן הדין, אלא משום חשש סכנה, ולכן אם ישנו סיבה מיוחדת כגון שהטיסות מוזלות מאד אז, יש להקל.
    בברכת ה' ישמר צאתך ובואך.

  3. אני צריך לטוס למטרת עבודה ב תשעה באב אחרי הצהורים,
    נסיעה זו תלויה באנשים רבים נוספים וזה התאריך היחיד המתאפשר – האם מותר לנסוע ?

  4. הבת שלי נסעה לארץ לחודש תאריך החזרה שלה הוא ערב תשעה באב האם יש ממה לחשוש או שזה בסדר יש לציין כי אנחנו תושבי חול הילדה חוזרת הביתה יוצאת בערב תשעה באב בארץ 4 בצהרים ונוחתת ממש בתחילת הצום כאן 8:00 בערב של יום שני תודה רבה

  5. היא יכולה לחזור לביתה בערב תשעה באב, אך תצטרך לאכול לפני נחיתתה כדי שתוכל להתחיל את הצום בזמן.

  6. הטיסה שלי ושל בני משפחתי בשעה 2200 בלילה מלונדון בערב תשעה באב ואני נמצאת בחרדה . רוצה לציין שכאשר קבענו את החזרה הביתה לא שמנו לב שהחזרה היא בתאריך 4.8 . ניסינו לשנות את הטיסה אך זה לא הולך . גם מחיר גבוה לביטול וגם טיסות ארוכות יותר (מגיעים מלאס וגאס). הבן שלי בן 21 צם . אבל אני מאוד חרדה ומדמיינת כל מני דברים.

  7. לכתחילה אכן ליל תשעה באב אינו זמן ראוי לטיסות, מה גם שאסור באותו הזמן להסיח את הדעת מהאבילות. אולם במקרה שלכם שלא מסתדר באופן אחריש להקל. אלא שכאמור יש לזכור שזהו תשעה באב לעסוק בעניני החורבן גם בטיסה וכמובן להתענות כמו כל עם ישראל.

  8. היי חבר שלי ואני סגרנו טיסה ליום הולדתי שיתקיים ביום שישי וזה יוצא בתשעה באב הטיסה ביון רביעי הקרוב..אבל לא ידענו שזה יפול על התאריכים האלו,
    ועכשיו הפחדים גם בגלל המצב הבטחוני..
    והכרטיסים גם אכן היו זולים..

  9. הזמנתי עם חברים טיסה בי' באב בבוקר/צהריים לצורך טיול. (רק לאחר מכן שמתי לב שזה צום השנה – כי צום ט' באב נדחה).
    כאמור הוזמנה כבר טיסה ומקום לינה.
    שינוי התאריכים כרוך בהוצאה כספית ולא בטוח שהחברים יוכלו ויסכימו לדחות.

    האם יש מניעה לצאת לחופשה בתאריך זה?

  10. אני וחבר שלי סגרנו טיסה ב 23.7 ולא ידענו שזה יוצא בתשעה באב וכבר סגרנו הכל ולבטל זה כרוך בתשלום והיו דילים טובים האם אפשר לטוס יש סיכונים?

  11. אנחנו מעוניינים ללכת לנופש משפחתי יום לפני 9 באב ולחזור יום אחרי,אנחנו מתלבטים כי המחיר יותר זול ואין באפשרותנו ללכת בתאריך אחר בגלל המחיר.
    לוותר השנה על נופש?

  12. ימים אלו הם ימי האבלות על חורבן הבית, לא מתאים נופש. תעשו נופש זול יותר, פחות יוקרתי, בזמן מתאים ובאוירה מתאימה.

  13. שלום, אני והאחים שלי טסים בערב תשעה באב לארצות הברית למשפחה. אנחנו נוחתים כמה שעות לפני שיהיה תשעה באב בחול. האם זה אומר שאני צריכה לצום יומיים עם הפסקה של כמה שעות או 24 שעות מישראל??

  14. לא הבנתי כיצד אתם אמורים לצום יומיים? באיזה שעה אתם יוצאים מישראל? אני מניח שזה עדיין לפני כניסת הצום, ואם כך, סביר להניח שאין כל צורך לצורך לצום עד שיכנס הצום בארה"ב.
    הצום ושאר חיובי היום חלים עליכם בדיוק לפי המקום שאתם נמצאים באותו רגע. כלומר, במועד שאתם טסים מעל אירופה, הזמן צריך להיות מחושב לפי המקום שאתם נמצאים וכן הלאה. לכן, אם אתם יוצאים מישראל נניח שלש שעות לפני כניסת הצום, כשתהיו מעל אירופה לאחר כשעתיים נסיעה מועד כניסת הצום לא יהיה בעוד שעה, אלא שוב כשעתיים שלוש לפני הצום, וכך הלאה בהמשך הנסיעה.

  15. אנחנו טסים בסביבות 12 בלילה ונגיעה לשם בבוקר של ה31. אז אם במהלך הטיסה אנחנו באיזור שעוד לא נכנס הצום מותר לי לאכול? והאם אני צריכה לצום שוב בערב של ה31?

  16. כלומר, 12 בלילה שבין ה30 ל31 ואתם מגיעים לארה"ב לפנות בוקר של ה31 אין כל בעיה לגבי הצום. אתם צריכים לצום רק לפי שעון ארה"ב.

  17. יש כאן משהו לא ברור. אם אתם יוצאים מנתב"ג ב12 בלילה בין ה31 לראשון – כלומר, בליל תשעה באב. שבאותו הזמן השעה בניו יורק הוא בערך 5 אחה"צ. אז כיצד אתם נוחתים שם בבוקר של ה31 כפי שכתבתם? כנראה הכתוונתם לבוקר של הראשון – שזה תשעה באב בבוקר לפי שעון ארה"ב, ותשעה באב בצהרים לפי שעון ישראל. אם כך, אתם חייבים לצום עד למועד סיום הצום בארה"ב ובעצם מתווסף לכם לצום משהו כמו שמונה שעות ואולי מעט יותר, או שתחליפו את הטיסה שלכם. אין מצב שאמצע הטיסה אתם מגיעים לאיזור שעדיין לא נכנס הצום.

  18. אנחנו טסים ללוס אנגלס הטיסה בערך ב12 בלילב ונגיעה לשם שיהיה בישראל בערך 3(עדיין צום)
    ושם בערך 5 בבוקר. האם זה אומר שאני צריכה לצום לפי השעות של ישראל עד ההמראה ושוב את הצום של לוס אנגלס? איך זה עובד?

  19. שאלה מעניינת. אשתי נסעה לחו"ל לבקר את אביה החולה. האב הביע את משאלתו שתיקח אותו לטיול בספינה על האגם. אשתי עוזבת ביום חמישי כך שיש לה רק את יום רביעי לאחר הצום. האם כדאי שתמתין או שבמקרה כזה לשמח את אביה החולה יש מקום להתיר?

  20. שלום , אני וחברות סגרנו טיסה לא שמתי לב שזה יוצא שבוע לפני תשעה באב , רק אחרי שסגרנו שמתי לב שזה יוצא על תשעת הימים ואני חוזרת בתחילת שבוע שחל בו .
    אם אני אבטל אצא בהפסד כספי .
    האם זה ממש נורא לטוס בזמן הזה ?

  21. שלום אני מנסה לארגן קבוצה של כמה בחורים שיסעו מלוס אנשלעס לישראל (כמו ישיבת קיץ)
    נעשה לימודים (וטיולים אחרי תשעת הימים)
    והתאריכים הכי טובים לנסוע זה בתשעת הימים האם זה מותר?

  22. שלום האם יש אפשרות לטוב בערב ט באב(יום חמישי) כדי לטוס בטיסה זולה.הטיסה לשם טיול אבל כמובן הטיול עצמו יתחיל אך ורק בי׳ באב

  23. מחלוקת ידועה בין הפוסקים האם השבוע שלפני כן נחשב שבוע שחל בו תשעה באב או לא, והספרדים נהגו להקל בזה למעט אכילת בשר.

  24. אשתי לוחצת עלי לטוס עם המשפחה להולנד לטיול חמישה ימים לפני ט׳ באב עד חמישה ימים לאחר מכן. המחירים זולים משמעותית כ 5,000 ש״ח. זה משהו שהבטחתי לה המון זמן. האם זה אפשרי במידה ואני אצום שם? אשתי לא דתיה בכלל אבל לי זה חשוב לצום.
    האופציה הנוספת זה לצאת אחרי, לשלם יותר וגם לקצר את הטיול בשלושה ימים.

  25. כיון שאני מריח שמדובר כאן בשלום בית, וזה רק יקשה עליך את ההתנהלות כאדם דתי שחי עם אשה שאינה דתיה עדיין, יש להקל. בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל