לתרומות לחץ כאן

חברת שכירות דורשת מחיר מוגזם על תיקון אם חייבים

התבקשתי לשאול את רבני בית ההוראה על ידי חברי ששכר רכב ועשה שריטה קטנטנה. בלי פחחות, רק צבע.

חייבו אותו ב550 ₪ (הנחה מ1200 ₪).

הוא הלך למוסך ושאל כמה עולה התיקון. אמרו לו 40 ₪ (שפריץ אחד עם ספריי).

בחוזה הוא חתם שלא יעשה תיקונים לבד, אלא ישלם. וישלם לפי המחירון שלהם (לגבי הפרט האחרון, אני לא בטוח שכתוב בחוזה).

השאלה האם אכן אסור לו לעשות את התיקון לבד. כעת זה כבר לא למעשה, אבל זו שאלה מצויה עם נפק"מ להבא.

הצד להתיר: התשלום שהם מחייבים הוא גזילה, ומותר לו להציל את עצמו.

הטעם שזה גזילה: אם הוא לא חתם בחוזה שישלם לפי המחירון שלהם – פשוט שזה גזילה. ואם חתם, לכאורה יש לעיין אם יש לכך תוקף, שהרי וכי יכולים לחייבו ב100,000 ₪ על שריטה? וכן יש לעיין אם זה לא אסמכתא. חוץ מזה אני לא יודע מה בדיוק כתוב במחירון שלהם, ואולי זה נתון לפרשנות, שהרי באמת אינו מסתבר כלל שעל כל שריטה הוא מתחייב לשלם סכום כ"כ גבוה.

תשובה:

יתכן מאד שהתיקון שחברת ההשכרה עושה היא יותר איכותית ויסודית, ולכן המחיר בהתאם.

אם לא, אינני רואה הבדל בין אם כתוב בחוזה לפי המחירון או לא כתוב. שחברה גדולה בדרך כלל יש לה מחירון ומחירים קבועים, וכל השוכר את שירותיה חייב לשלם לפי המחירון ולא לפי פחות שבשכירים. וכן כתב בשו"ת אגרות משה חושן משפט ח"א סימן עו לענין מקרה שלמעביד היה מנהג מסוים שהולכים אחריו, ולכאורה הוא הדין כשיש לעובד מנהג ידוע מסוים.

אלא שאם המחיר שלהם הוא גבוה מהמחירים הגבוהים המקובלים בשוק ב-16.7 %. רשאי לתקן אצל אחרים כדי שלא לתת להם לגזול אותו. שהרי יש איסור אונאה בעבודת קבלנות במטלטלין, כמבואר בחו"מ סי' רכז סעיף לו, והמחיר שהם דורשים הוא עבור התיקון ולא תוספת לדמי השכירות.

בעצם הדרישה לתת לתקן רק להם, אין אסמכתא, שזכותם לומר שאינם סומכים על מתקנים אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל