לתרומות לחץ כאן

השתתפות אבל בשמחת עליה לתורה לחתן ["אופרוף"]

רציתי לשאול האם אבל יכול להשתתף בסעודת אויפרוף?

תשובה:

באופן כללי יש חילוק א' בין אבל תוך שבעה, לבין אבל לאחר השבעה, ב' יש חילוק בין השתתפות בעליה לתורה של החתן, [והשתתפות בקידוש שעושים בביהכנ"ס לאחר מכן], לבין סעודת השמחה שעושים לכבוד האורחים המחותנים לאחר התפילה בסעודת שבת:

1)אבל תוך שבעה: מותר לגבר ללכת לבית הכנסת להתפלל שם ולהשתתף בשמחת העליה לתורה, אם על ידי זה שלא ילך יהיה מורגש שלא הגיע, אולם אף באופן זה לא ישאר כלל לסעודה שלאחר מכן, אלא אם כן זה עליה לתורה של בנו וכד', שיראה ממש כאבילות בפרהסיא, ואשה אין לה ללכת לאופרוף כלל כיון שדרך הנשים שאינם הולכות כ"כ לבית הכנסת, וכן לא תשתתף בסעודה שלאחר מכן, אולם אם היא אם החתן או הכלה או אחותם יש להקל לפי הענין.

2)אבל לאחר שבעה ובתוך י"ב חודש על אביו או אמו, ובתוך ל' יום לשאר קרובים: ללכת לבית הכנסת להתפלל ולהשאר לקידוש מותר בכל ענין (אלא אם כן לא יהיה מורגש כלל שלא השתתף), ולסעודה שלאחר מכן אם יהיה מורגש שלא הגיע להשתתף מותר לו להשתתף, אך אם לא יהיה מורגש אין לו ללכת להשתתף, בפרט אם השמחה נעשית באותו מקום שמתפללים שם רשאי להשאר, [ויש שכתבו להחמיר שלא להשתתף בסעודת שבת המשותפת למחותנים אם זה מתקיים באולם שמחות] והכל לפי הענין.

וצריך כל פעם הכרעה של מורה הוראה

מקורות:

[עי' נטעי גבריאל אבילות ח"ב פרק כח, חיי משה (כללי המצוות מהדו"ח עמ' רצז), נשמת ישראל (ח"ב סי' כו) הרבה פרטי דינים בזה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל