לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עליה לקבר בערב שבת

עד איזה שעה מותר ללכת לבית הקברות בערב שבת?

תשובה:

אין מניעה ללכת על הקברים בערב שבת, אף לא לאחר חצות,אולם יש להזהר שלא לומר אז השכבה וצידוק הדין, אלא רק פרקי תהלים. למעשה המנהג המקובל הוא שאף ביא"צ או בערב יאר צייט שהולכים לפני חצות.

מקורות:

עי' נטעי גבריאל (אבילות ח"ב פרק פב סעיף יא) שלא מצינו בדברי הפוסקים לאיסור הליכה בערב שבת אף לא אחרי חצות, אך דבריו צ"ע מדברי עצמו בפרק פג הערה א שמבואר שמערב הימים שאין עולים כבר הוא זמן של עלית הנשמות ואין מקום לפקוד את הקברים, למעט בערב ר"ח שהוא זמן מסוגל], ולגבי ראש חודש מבואר בפוסקים שלא הולכים (עי' באר הגולה יו"ד סי' שדמ אות כח שהביא מהכל בו כן, והובא גם בדעת תורה), ואמנם כיום המנהג שביאר צייט עולים לקבר אפילו בראש חודש, [כמ"ש בגשר החיים פרק כט אות ה], אולם שלא בזמן יאר צייט לא עולים כלל, וכנראה מזה נתפשט המנהג שבערב שבת אין עולים לקברים לאחר חצות היום, ובפרט כשאין זה זמן של יאר צייט.

ועיין שו"ת נשמת ישראל (אבילות ח"ב, להר"י הרפנס סי' לו) שהאריך בדין עליה לקבר ביו"ט שיש להקל, ורק לא להשתטח על הקברים ע"ש.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב!
    מה שכתב הרב לעניין ר"ח "מבואר בפוסקים שלא הולכים" והובא גם בב"י בשם כל-בו אולם הכל-בו מיירי שם רק שקמים מהשבעה. וטעם הדבר כפי שמובא בכמה אחרונים כדי שלא לעורר צער בר"ח ולכן נראה שביום האזכרה שאחר יום השנה (לכל היותר) אין שום מניעה לעלות בר"ח אף לפי דעת הפוסקים.
    אודה לרב על עוד מקורות בעניין שסוברים אחרת.
    ישר כח.

  2. כפי שציינתי לדברי גשר החיים, אכן ביום היאר צייט עולים לקבר אף כשהוא ראש חודש, והמניעה לעלות לקבר בר"ח הוא רק כאשר אין זה יום יא"צ

  3. הסתכלתי בנטעי גבריאל שציינו הרבנים פרק פ"ג א' ולא ראיתי שכתב שם שכבר מערב היום יש בעיה. [רק סיפר שם סיפור על הרמ"ל מסאסוב שנקרא לסעודת ר"ח כבר בער"ח]

    מה התכוונו הרבנים?

  4. אני הבנתי שאולי הכוונה ששם היה מקרה שנקרא לסעודת ר"ח.
    אך בד"כ הסיבה שנשמות הצדיקים עולות למעלה זה לא בגלל סעודת ר"ח…
    אלא בגלל שבימים טובים יש עליה כל שהיא..
    טוב כמובן שזה נסתרות ואני לא מבין בזה…אך כך הבנתי מרוח הדברים שם…
    כי הרי ערב ראש חודש הוא זמן מסוגל לכו"ע. ואעפ"כ הסיפור שם היה בער"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל