לתרומות לחץ כאן

עובד שעשה עבודה על ידי צד שלישי ודורשים על כך תשלום מופרז

אשתי עובדת מהבית ועושה עבודת מזכירות עבור מרפאת שינים,
לפני שבועים נסעה לחו"ל והתעכבה באירופה עוד שבוע בגלל הענן הוולקני
והוצרכה לעבוד מחו"ל ושלחה מיילים וכדו'דרך מודם אלחוטי
היום חברת האינטרנט בקשה ממנה סכום של מאות שקלים שהשתמשה בשרותים מיוחדים של שליחה מחו"ל הבעל הבית שלה טוען שלא היתה צריכה להשמש בכזו עלות וא"כ היא צריכה לשלם הכל, ואילו אשתי טוענת שהיות והיא הודיעה לבעלים שהיא תעבוד מחו"ל והוא הסכים העלות היא עליו.
תודה על התשובה

תשובה:

אדם שמקיים שיחה בטלפון סלולרי של חבירו, ולא נהנה מהשיחה, חייב לשלם רק מצד 'דינא דגרמי', אבל אינו נחשב לגנב או למזיק בידים, ולכן אינו חייב לשלם רק אם עשה כן בזדון או שהיה פושע גמור. (נתבאר ב'עלון המשפט' גיליון עמוד ה, וע"פ הש"ך חושן משפט סי' שפו סק"א).

במקרה זה קשה להכריע אם השימוש במודם סלולרי נחשב לפשיעה גמורה, גם יש לדון האם המעביד היה צריך להבין שאם הוא אומר לה לעבוד מחו"ל, הכוונה היא שתשתמש במודם האלחוטי. מן הראוי להתפשר בפשרה שנוטה יותר לטובת העובדת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה הכוונה שהוא לא נהנה מהשיחה. האם יש הבדל בין מקרה בו אדם לקח אוכל מחבירו ואכל לבין אדם שלקח לחבירו טלפון ועשה שיחה ללא רשות. האם ההבדל לדעתכם בגלל שהוא לקח משהו לא ממשי?

  2. תשובה:
    אכן יש הבדל מהותי בין דבר רוחני ובין דבר גשמי. אבל בענין זה לא נדרשנו להכריע בשאלה של גזל רוחני.
    השאלה היתה באחד שהשתמש במודם אלחוטי של חבירו בחושבו שהרשות שניתנה לו להשתמש בארץ תקיפה גם עבור השימוש בחו"ל. השימוש במקלטים של חברה סלולרית איננה גזל של בעל המכשיר, שבעל המכשיר איננו שותף במקלטים של החברה, לא של החברה בארץ ובודאי לא של כל החברות הסלולריות בעולם. כל הטענה שיש לבעל המכשיר נגד זה שהשתמש בה היא שגרם שהחברה תחייב אותו בכסף.
    לא רק כשעשה שימוש רוחני אינו חייב מדין גזל, אלא גם מי שמשך מזומן בכרטיס אשראי של חבירו אינו חייב לבעל הכרטיס מדין גזל, אלא מדין גורם נזק ועבור הנאתו (משתרשי ליה). שהכספים במכשירים האוטומטיים אינם בבעלות בעל הכרטיס לא בבעלות הבנק ורק הבנק יכול לתבוע ממנו מדין גזל.
    זאת ועוד, הגוזל חפץ מחבירו ומשתמש בו, אינו חייב להשיב רק את החפץ שגזל ולא דמי שימוש (עיין שו"ע חו"מ סי' שסג סעיף ג). כיצד ייתכן שעבור שימוש במקלטים של החברה הסלולרים ישלם (מדין השבת גזילה) יותר מאשר עבור השימוש במכשיר עצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל