לתרומות לחץ כאן

תשלום על השתתפות בטיול בלא תשלום מחמת הטעיה

שאלה:

כשהייתי בחורה הלכתי לבקר חברה בבית מלון מסוים שם היא שהתה לצורך עבודה כביבי סיטר, כשהגעתי לשם הם היו בדיוק בדרך לצאת לטיול מאורגן (שיט בכנרת) והיא שכנעה אותי להצטרף, אמרתי לה שתבקש אישור מהמארגנים והיא אמרה שהיא יודעת שזה בסדר והרבה עושים את זה, היא ציינה שחברה נוספת שהיתה במלון והיתה זכאית לטיול, לא יוצאת, וזה במקומה. באמצע הדרך הבנתי שהיא לא בקשה רשות עבורי.
אין לי מושג מאיזה ארגון נופש זה היה, ואני גם לא זוכרת את שם המלון אם כי אני יכולה לברר זאת, מה לעשות?

תשובה:

מן הראוי לתרום לארגון חסד, כגון עזר מציון וכיוצא בזה שעושה חסדים בפריסה ארצית לכלל הציבור, כפי שעולה פחות או יותר כזה טיול, וכפי שהיה שוה בזמן ההוא.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' שסו סעיף ב במי שאינו יודע ממי לקח שיעשה בזה צרכי הרבים כמקואות וכדו', ובזמנינו שיתכן שהבעלים הם ממקומות אחרים בארץ יש לדאוג שיגיע אליו על ידי אותם בעלי חסד שעושים עם כל הציבור,

יתכן שיש מקום יותר לקולא, מאחר ובין כך הם נסעו ואמרו לה שיכולה ליסוע בחינם, נחשב כמי שנהנה מדבר שאינו עשוי לעשותו וליהנות ממנו, וכנראה אף מארגני הטיול לא אמורים לבקש מאנשים חיצוניים שיצטרפו אליהם ומוגדר כ"חצר שלא עשויה להשכיר ואדם שאינו עשוי לשכור" ובמקרה זה הנהנה מהם פטור מלשלם, (שו"ע חו"מ סי' שסג ס"ו), אולם אם הדבר עלה להם תוספת כסף מחמת שעל כל ראש משלמים בשייט זה יש לשלם בכל מקרה, וכנ"ל שיש לעשות זאת על ידי תרומה בשווי שהיה בזמן הטיול לארגון צדקה וכמו שנתבאר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל