לתרומות לחץ כאן

מציאה שנמצאה באוטובוס

שלום, רציתי לשאול האם מציאה (ללא סימנים) שנמצאה באוטובוס אגד נחשבת למציאה ברשות הרבים או שכיון שהאוטובוס שייך לאגד הם זוכים במציאה.
בתודה.

תשובה:

כל מקום השייך לאדם כחצרו מכוניתו וכיוצא בזה, ואותו מקום אינו משתמר מחמת שאנשים רבים עוברים שם, אין הבעלים של המקום זוכים במציאה או בהפקר שנמצא שם אלא אם כן הם עומדים שם ושומרים שאף אחד לא יקחנו.

משום כך אבידה שאין בה סימן, ומסתבר שהבעלים נתייאשו [דהיינו שזה חפץ כזה שדרך בעליהם לבדוק כל הזמן שהוא נמצא עמם] ונמצא באוטובוס הרי היא של מוצאה

מקורות: שו"ע חו"מ סי' רס סעיף ה-ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ציינו כאן מכונית, ומשמע מתוכן התשובה, שאילו הבעלים היו שומרים שלא יקחו אזי קונה. אך בזה יש לעיין אם מכונית דינו כחצר מהלכת. כמדומני שהגאון הגדול מרן הגר"י בלוי בפתחי חושן סובר שמכונית יש לו דין חצר מהלכת.

  2. עיי' בפתחי חשן (קנינים פ"ח הערה ס"ג) שדן בזה, והנה אף לדבריו בשעה שעומדת דינה כחצר מהלכת כפותה שקונה, והרי לא ימלט שפעם אחת הרכב יעצר, ודינו אז כחצר מהלכת כפותה שקונה, אולם צע"ג לומר שזה נחשב חצר מהלכת, גדר חצר מהלכת הינו שמהלכת לדעת עצמה, וזה רק בעבד ובעל חי, ואמנם יל"ע בגדרי קלתה עי' קובץ בית אהרן וישראל (קובץ פה עמ' קה), ועי' משפטיך ליעקב (ח"ב סי' ל אות ג) שהאריך להוכיח שמכונית אין דינה כחצר מהלכת, ודחה ד' הפתח"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל