לתרומות לחץ כאן

עבודה בחול המועד

לכבוד בית ההוראה שלום

ברצוני לשאול אתכם שאלה הנוגעת לעבודתי בעיקר בימי החגים.

אני מנהלת חשבונות במקום עבודה אשר בו עובדים כ 120 אנשים אשר רובם אינם שומרים תורה ומצוות.
בכל פעם שחג פסח או סוכות יוצא בתאריכים של תחילת החודש הלועזי (כמו סוכות שהיה ופסח הקרב) אזי אני מצויה בקונפליקט מצד המעביד שרוצה שאעבוד בחול המועד. אציין עוד כי אין זה אומר שאם אעבוד הכל ישולם בזמן אך ללא ספק זה יקדם את הענין.
בסוכות הדבר הביא לידי נזיפה וחוסר נעימות מצד המעבידים.
אציין כי סיכמתי מפורשות שלא אעבוד בזמנים אלו והם מנוכים כדין ממשכורתי.
עם זאת הנ"ל טוען כי זה לא צודק ש120 איש שמתוכם רבים הם מעוטי יכולת המשתכרים בשכר המינימום וכדו'. ועיכוב זה הוא בלתי הוגן.
שאלתי היא בשני מישורים:
1. האם אני מחויבת מעבר למה שסוכם בחוזה.
2. אם אני אכן מחויבת או אם ארצה האם יותר לי לעבוד בחול המועד? ברור מאליו כי העבודה כרוכה ברישום וכתיבה מלאה (צ'קים, תלושים וכדו)

אשמח לתשובתכם
רבקה

תשובה:

א. אם סוכם מראש על כך, אי אפשר לחייב לעבוד בזמנים כאלו, וזהו מבחינת ההתחייבות שבין יחסי עובד ומעביד, יש להבהיר את הדבר למנהל, בצורה יפה והחלטית.

ב. מבחינת הדין, אם אכן הדבר יגרום שיהיו כאלו שלא יוכלו לקבל את משכורתם בזמן, בפרט אם הם כאלו שצריכים את המשכורת לצורך קנית מוצרים לצורכי החג, מותר לעבוד בזה, אך יש לצמצם את פעילות העבודה למינימום ההכרחי, וכמו כן אם אפשר עדיף לעבוד מהבית וכד'.

מקורות:

א. סיכום שבין עובד ומעביד בשעת תחילת העבודה אף אם לא סוכם על כך בחוזה כתוב אלא סיכום בעל פה מחייב כמו סיכום בכתב [אלא אם כן יש סיכום בכתב שכתוב בו במפורש שמבטל כל סיכום אחר], הדברים תקפים הן על ידי דין תורה [שתחילת העבודה דינה כקנין על כל מה שסוכם, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' שלב וסי' שלג באופנים שונים], והן על ידי חקי המדינה [סעיף 23 לחוק החוזים, הקובע: "חוזה יכול שייעשה בעל פה, בכתב או בצורה אחרת, זולת אם היתה צורה מסויימת תנאי לתוקפו עפ"י חוק או הסכם בין הצדדים"].

ב. דין עבודה בחול המועד לצורך מי שאין לו מה לקנות לחול המועד מבואר בשו"ע או"ח סי' תקלט ס"א וסי' תקמב ס"א ובדברי הביאור הלכה שם, ואף על פי שעיקר ההיתר הוא לגבי בעל הבית, אולם אם עיקר העיסוק בזה הוא של הפועלים יש להם דין של בעל הבית ע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל