לתרומות לחץ כאן

בית כנסת ששאל ספר תורה ונגנב

שאלה

בית כנסת שהשאילו להם ספר תורה, ונתחייבו שאם יהיה בזה תיקונים שיתקנו את הספר, ושוב נגנב מהם באונס גמור אם חייבים לשלם דמי הספר.

תשובה

מדברי רוב הפוסקים נראה שדינם כשומר שכר ולא כשואל, וע"כ יש לפטור את הביהכנ"ס, והגם שבמחנה אפרים (שאלה ופקדון ס"ג) כתב ששואל די אם רוב הנאה שלו, אך כבר עמד עליו האור שמח (פ"א מה' שאלה ופקדון), שרק הנאה שלא נשאר לבעלים עצמם לא חשוב הנאה אבל אם יהיה הנאה נמשכת לבעלים ג"כ נחשב כשומר שכר, וכן כתב בשו"ת אמרי יושר (ח"ב סי' סח) לגבי תיקונים בספר תורה, וכ"כ הגאון ר' ישעיה עטייה ז"ל בשו"ת בגדי ישע (חחו"מ סי' ה), שאם יש הנאה לבעלים מפעולת השואל דינו כשומר שכר ולא כשואל ע"ש.

עוד יש לצדד בזה כיון שמשאיל הספר תורה מרויח בזה שכר מצוה שקוראים בספר שלו נחשב לשומר שכר שהרי אין כל הנאה שלו אך מדברי הראשונים לא משמע כן ודינו כשואל [אילולי שהתחייבו לתקן], וכמו שכתב נתיבות המשפט [סי' עב ס"ק יז], ועוד.

ומכל מקום אם התנו במפורש מתחילת ההשאלה שיהיו חייבים בכל מקרה כשואל, חייבים, וכמו כן אם התחייבו לבטח את הספר תורה ולא עשו ביטוח, יש לחייבם מדין שומר [עי' שו"ת מקור חיים סי' כב].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *